10. 6. 2011
Zelení radí Pražanům, aby pro případ pondělní stávky pracovníků v MHD měli připravená jízdní kola. Praha má skoro 400 km cyklotras a cyklostezek, páteřní stezka je průjezdná podél celé Vltavy, centrum je po cyklostezce přístupné i z Jižního Města podél Kunratického potoka nebo z Jihozápadního Města Prokopským údolím.
Nově byla otevřena také cyklostezka z Krejcárku k Hlavnímu nádraží, díky níž se vyhnete rušným žižkovským ulicím. Tato trasa poslouží lidem cestujícím z Černého Mostu a Prahy 9. Cestující ze severních sídlišť, z Vysočan, Libně a Karlína zas využijí cyklotrasu A2, která je po Rohanském ostrově dovede až k Rudolfinu. Mapy městských cyklotras najdou Pražané i návštěvníci metropole například na turistické mapě na stránce www.mapy.cz.
Zatímco automobilová doprava bude kolabovat, cyklisté mohou legálně předjíždět i podjíždět a v mnoha světelných křižovatkách je pro ně vyhrazen předsunutý prostor před automobily. Lidé dopravující se na kole tak budou stávkou zasaženi minimálně.
Někdejší pražský radní Štěpánek z let 2006–2009, během jehož mandátu se většina výše zmíněných věcí realizovala, dnes zastupitel v Praze 4 a předseda pražských zelených radí: „Zkontolujte stav brzd a pneumatik, s sebou si vezměte trochu vody a náhradní triko či košili na převlečení. Pořiďte si také kvalitní zámek a při parkování kola jej vždy provlékněte rámem, aby vám bicykl nikdo nemohl zcizit. Po Praze se snadno dostanete i na jednorychlostní skládačce nebo na starém Favoritu, ideální je i trekingové nebo horské kolo. Koleje přejíždějte vždy kolmo. Pokud si nejste jisti v křižovatce, můžete vždy z kola slézt a využít přechodu pro chodce.“
Petr Vilgus, zastupitel za zelené v Praze 8 zdůrazňuje: „Prosím všechny, kteří pro pondělní cestování využijí kolo, aby respektovali své okolí. Věnujte chodcům tolik tolerance, kolik jí očekáváte od řidičů aut.“
„Rozhodně nechceme být stávkokazi. Asociální a chaotické vládní reformy kritizujeme stejně jako odboráři. Je nám ale jasné, že lidé jako jsou lékaři, policisté, hasiči, zaměstnanci vodáren, popeláři a další se do práce prostě dostat musí stávka nestávka. Kolo jim to zásadně ulehčí a zpříjemní. Naopak automobilový útok na centrum města a tím pádem ucpané ulice mohou způsobit víc problémů než sama stávka,“ dodává Štěpánek
„Mnoho Pražanů může v pondělí v praxi zjistit, že pro každodenní dojíždění do práce nepotřebují ani auto, ani veřejnou dopravu,“ uzavírá zelený zastupitel Petr Vilgus.
Fotografie: Petr Vilgus, cs.wikipedia.org, CC-BY