21. 7. 2008

Hlavní město vydalo dopravní ročenku za loňský rok. Mimo jiné z ní plyne, že ačkoliv nejvíce lidí jezdí městem hromadnou dopravou nebo chodí pěšky, město investuje hlavně do automobilové sítě.

PRAHA –  V Praze trvale mírně roste automobilová doprava, lehce se zvedá využívání hromadné dopravy a málo, ale přece přibývá lidí, kteří po městě cestují na kole. To jsou hlavní ukazatele, které vyplývají z právě vydané ročenky pražské dopravy za rok 2007.

Údaje ukazují také na to, že na většinu cest, jež lidé po městě vykonají, používají hlavně městskou hromadnou dopravu a vlastní nohy. Jen 33%vykonaných cest absolvují Pražané v autech. „Je tady patrný rozpor mezi tím, kolik lidí automobilovou dopravu ve městě využívá a kolik peněz do ní město investuje. Výdaje na městský okruh a další komunikace převyšují výdaje na tramvaje, autobusy či metro,“ řekla předsedkyně pražských zelených a zastupitelka Petra Kolínská. Podle ní je právě 23 % pěších cest výrazným ukazatelem, na který by se v plánech pražské dopravy měl brát zřetel. Rozpor mezi náklady na osobní a hromadnou dopravu se navíc letos zvýší, protože v loňských výdajích nejsou zahrnuty obří částky za výstavbu městského okruhu, upozorňuje zastupitelka.

Ukliďme auta pod zem Náměstek ředitele Technické správy komunikací Ladislav Pivec, který vede Úsek dopravního inženýrství zpracovávající ročenku, ale tvrdí, že vysoký podíl pěší chůze na dopravě ve městě není nijak překvapivý. „Pěšky se lidé dopravují nejčastěji na vzdálenosti jednoho, maximálně dvou kilometrů. Jde o drobné pochůzky, ale také cestu na zastávku hromadné dopravy nebo k autu, jimiž pak pokračují dál,“ vysvětlil Pivec. Nejvíce se „po svých“ po městě pohybují lidé v Praze 1 a 2, nejméně naopak v okrajových částech metropole, například v Praze 13.

Zajímavé srovnání přináší ročenka i v oblasti parkování. Zatímco ve středu města, v pražské památkové rezervaci, je více než 22 tisíc parkovacích míst, takzvaná záchytná parkoviště P+R u stanic metra disponují pouze zhruba 2500 místy. „Debaty o tom, zda je potřeba na Václavském náměstí nebo na Františku stavět podzemní garáže, jsou v tomto kontextu zbytečné. Míst je v centru až dost. Naopak je nezbytné posílit parkovací kapacity na okrajích,“ domnívá se Petra Kolínská. S nutností přidávat parkovací místa u příjezdových tras do města souhlasí i Ladislav Pivec, neodsuzuje ale zároveň budování nových garáží uvnitř města. „Nejde o to, navýšit v památkové rezervaci počet parkovacích míst, ale spíše je vyměnit. Pokud se auta uklidí pod zem, mohou se na místě dnešních parkovišť rozšířit chodníky, udělat předzahrádky a podobně,“ vysvětlil náměstek.

Jedním z pozitivních výstupů ročenky je mírný nárůst cyklistické dopravy. „Ačkoliv v celkovém objemu dopravy je to zanedbatelné, je evidentní, že cyklistů přibývá,“ uvedl Pivec. Na rozdíl od přání propagátorů cyklistiky ale zůstává jízda na kole v Praze spíše formou rekreace, než dopravním prostředkem.

Údaje v ročence získávají odborníci díky komplexu průzkumů a šetření. „Využíváme jak údaje například ze sčítání lidu, tak děláme i své průzkumy přímo v ulicích, kdy na křižovatce fyzicky stojí pracovník, který si dělá čárky za každého cyklistu a podobně,“ popsal vznik ročenky Pivec.

***

Pražská doprava v roce 2007

V hlavním městě bylo loni k dispozici celkem 3770 kilometrů komunikací s 580 mosty (27 z nich vede přes Vltavu) a sedmi tunely. Na tisíc Pražanů připadalo 506 osobních aut. Ze všech cest, které obyvatelé Prahy potřebují během dne vykonat, použili ve 43 % hromadnou dopravu, ve 33 % jeli autem, jen v 1 % na kole a bezmála čtvrtinu – 23 % svých cest podnikli Pražané pěšky. Magistrát v roce 2007 investoval do rozvoje a údržby komunikací, rekonstrukcí, dopravního podniku a dalšího celkem 20,3 miliardy korun. Doprava tvořila v loňském rozpočtu města nejsilnější výdajovou položku. Při dopravních nehodách v metropoli loni zemřelo 33 lidí, 352 bylo těžce a 1923 lehce zraněno.

Zdroj: Ročenka dopravy Praha 2007