10. 3. 2009

Pražští radní chtějí znovu otevřít cestu pro stavbu nové přistávací a vzletové dráhy v Ruzyni.

Jednají o změnách v platném územního plánu, které Nejvyšší správní soud vloni zrušil poté, co se na něj obrátil pražský Suchdol, kde se po otevření nové dráhy zvýší hluk. Rada chce o vybraných změnách územního plánu rozhodnout co nejrychleji, a proto je zařadila do zvláštního režimu.

Tento spěch se nelíbí pražským zastupitelům za vládní Stranu zelených. Žádají, aby se o nové ranveji v Ruzyni rozhodovalo až ve zcela novém územním plánu, jehož zásady jsou v současnosti předloženy veřejnosti k připomínkování.

„Nová letová dráha představuje hlukovou zátěž pro statisíce Pražanů. Hlavní město je přitom již dnes nejpostiženějším regionem a nadlimitní hlukovou zátěží je ohroženo zhruba polovina Pražanů,“ řekla zelená zastupitelka Zuzana Drhová. „Bez jasného stanovení limitů růstu letiště a podmínek pro omezení nočních letů nad Prahou proto nelze s touto stavbou souhlasit,“ dodala.

ODS má pohodlnou většinu

Jenže: Strana zelených má v jedenáctičlenné městské radě pouze jednoho svého zástupce, stejně je na tom koalice nezávislých a evropských demokratů.

Radě i zastupitelstvu vládne pohodlnou většinou ODS, která na vybrané změny územního plánu spěchá. Také proto, že stavba ruzyňské dráhy má několikaleté zpoždění a vláda nabízí pražské letiště k prodeji.

Zeleným členům pražského zastupitelstva vadí, že svhálená změna platného územního plánu neumožní dohodnout se na podmínkách dalšího růstu letiště, jednoho z největších zdrojů zdraví nebezpečného hluku v Praze a středních Čechách.

Ranvej narazila na soudní rozhodnutí

Zelení v pražském zastupitelstvu chtějí proro prosadit, aby se nová ranvej v Ruzyni projednávala až v rámci nového územního plánu.

Jenže to by znamenalo, že by nová ruzyňská dráha nabrala další zpoždění. Už nyní má stavba několikaletý skluz a pražský magistrát pod vedením ODS už nechce další odklad. Vláda navíc nabízí pražské letišti k prodeji.
 
Budování nové dráhy se zpozdilo také proto, že ministerstvo životního prostředí vrátilo státnímu podniku Letiště Praha k dopracování dokumnetaci o vlivu ranveje na okolí. Nejvyšší správní soud poté zrušil změny pražského územního plánu, které s novou dráhou počítaly.

Zeleným vadí i zástavba Trojmezí

Strana zelených v pražském zastupitelstvu kritizuje i to, že městská rada hodlá schválit změnu územního plánu rovněž v oblasti zvané Trojmezí na hranici tří pražských čtvrtí – Prahy 10, 11 a 15.

Jde o jedno z nejcennějších přírodních území v hlavním městě, která je součástí přírodního parku a kde se kroutí potok Botič.

Podle pracovního návrhu konceptu nového územního plánu má toto území zůstat bez nových staveb, protože je součástí celoměstského systému ochrany zeleně. Předložená územní změna ovšem mění záměry s tímto územím a otevírá ho pro možnou zástavbu.

Zuzana Drhová„Nesouhlasíme s tím, aby se o rozšiřování letiště či zástavbě Trojmezí rozhodovalo mimo přípravu územního plánu. Obě navržené změny je třeba posoudit v širších souvislostech, se zohledněním dopadů na hlukové limity či celoměstský systém zeleně, a ne jako samostatné developerské projekty,“ řekla Zuzana Drhová z pražských zelených.

Autor: Pavel Baroch

Zdroj: aktualne.cz 10.3.2009