14. 1. 2009
Problémy způsobuje především slučování autobusových linek a prodlužování intervalů na konečných metra
Obyvatelé Radotína píší petici. Nelíbí se jim změny v pražské integrované dopravě (PID). „Ve večerních hodinách a o víkendech není možné dostat se z Radotína do Lahovic ani do Malé Chuchle. Linek funguje mnohem méně,“ uvedl Rostislav Hrych, signatář petice, kterou už podepsalo více než 700 lidí.
Obyvatelé Radotína si rovněž stěžují, že kvůli omezení linek veřejné dopravy jsou závislí na železnici, která není bezbariérová a nelze v ní použít SMS jízdenky.
Dopravní podnik má pro letošní rok o čtvrtinu nižší dotaci. Musí proto situaci řešit. „Nejspíš přichází v úvahu šetření na investičních akcích. Musejí se stanovit priority, které opravy jsou nutné a které ještě počkají,“ sdělil Deníku Ondřej Pečený, mluvčí dopravního podniku.
Slučování autobusů
Linkové autobusy se slučovaly na Jižním Městě, intervaly se prodlužovaly na konečných metra, zvláště nespokojeni byli lidé, kteří dojížděli z okolí Letňan. Metro tam sice vede, ale co do obslužnosti a četnosti spojů měly autobusy, které podzemku dříve nahrazovaly, kratší intervaly.
Také někteří zastupitelé nesouhlasí s omezením spojů. Slučování linek a prodlužování intervalů totiž nikdo na magistrátním výboru dopravy neprojednal. „Takový režim na konečných linek metra a slučování autobusů si určil Ropid a dopravní podnik. Výborem ani radou nic takového neprošlo,“ tvrdí zastupitel Petr Zajíček (KSČM), který bude zároveň po dopravním podniku požadovat kalkulaci ušetřených nákladů.
Podle něj může PID záhy přijít o pozitivní hodnocení, které dostala. „V prosinci jsem absolvoval seminář o srovnání 62 systémů veřejné dopravy v 62 městech Evropské unie. Praha byla co do kvality služeb hodnocena nejlépe,“ dodal Zajíček.
Podle zastupitelů Strany zelených není nedostatek peněz na zajištění provozu integrované dopravy výsledkem jednoho rozhodnutí města při sestavování rozpočtu.
„Už v minulosti se město rozhodlo, že bude stavět tunel Blanka. Že peníze budou chybět jinde, k tomu zákonitě muselo dojít. Je to prostě systémová chyba, která má důsledky ve snížení kvality služeb dopravního podniku,“ domnívá se zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Podle ní je letošní omezení některých linek jen začátkem a Pražané mohou i v následujících letech očekávat zhoršení dopravních služeb.
Méně peněz pro provozní dotaci považují opoziční zastupitelé za naprosto nepochopitelné. „Současné situaci pomůže jedině zvýšení investic,“ domnívá se Zajíček.
Podle sociálních demokratů je účinným nástrojem, jak získat finance zpět do pokladny dopravce, zvýšení jízdného. „Dopravní podnik nemá jinou možnost, než zhoršit úroveň cestování a inkasovat peníze ze zvýšení jízdného, a s tím nemůžeme souhlasit,“ sdělil Deníku zastupitel Petr Hulinský (ČSSD). Redukce spojů MHD bude hlavním tématem zítřejšího jednání výboru dopravy.
Občané se zlobí
Změny ve veřejné dopravě po 14. prosinci zhoršily podle petice radotínských občanů dopravní obslužnost této městské části. „Občané Prahy 16 jsou závislí na Českých drahách a při jakémkoli problému na trati cestují buď se zpožděním, nebo vůbec, což se od zavedení stalo již několikrát realitou,“ uvedl signatář petice Hrych.
„Změny přinášejí komplikace občanům, kteří bydlí v okolí Starého sídliště a Viniček. Dříve mohli jet autobusem MHD rovnou na Smíchov, nyní musejí přestupovat z autobusu na vlak, což je obtížné pro starší a méně pohyblivé lidi. Městská část Praha 16 je teoreticky součástí hlavního města, ovšem prakticky se touto změnou dopravy stává obtížně dostupnou obcí za Prahou,“ píše se dále v petici radotínských občanů.
S některými tvrzeními ale České dráhy (ČD) nesouhlasí. „Text je účelový a vytrhává celou řadu věcí z celkového kontextu, respektive tyto argumenty lze stejně použít proti autobusu,“ sdělil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD.
Uvedené změny podle ČD Prahu 16 plně zapojují do centrální části Prahy a zlepšují její spojení se samotným centrem. Vlaková linka S7 jede až do centra Prahy a nejen na Smíchov, na rozdíl od autobusové dopravy. Na lince S7 jsou v provozu převážně nové nízkopodlažní soupravy řady 471 (o víkendech) a starší nízkopodlažní soupravy 451/452 (ve všední dny), které jsou v oblasti nástupu a výstupu srovnatelné s nízkopodlažními autobusy.
„Z pohledu dojíždějících dětí nebo seniorů tak nedochází k nárůstu neobvyklých komplikací nebo ke zhoršení,“ pokračoval Šťáhlavský. Ve špičce jezdí na lince S7 z Radotína na hlavní nádraží vlaky v intervalu zhruba 10 minut. „Přesnost spojení je sledována průběžně trvale a je vyhodnocována. Možné problémy nastaly u jednotlivých spojů například z důvodu technické závady na voze,“ uzavřel.
Na začátku týdne se uskutečnila schůzka, při které se jednalo právě o změnách v dopravě v oblasti Radotína. Ta byla pro odpůrce změn zřejmě poměrně úspěšná.
Návrat linky 244
„Výsledkem jednání bylo přijetí našeho požadavku na urychlené opětovné zavedení linky číslo 244 v celé trase, i ve večerních hodinách, a to jak v pracovní dny, tak i o víkendu,“ uvedl starosta Prahy 16 Karel Hanzlík (ODS).
Další jednání se má uskutečnit 19. ledna na magistrátu. „Nyní se budeme zabývat dalšími variantami a také budeme muset kalkulovat s financemi, které máme k dispozici. Jestli budeme něco měnit, zatím potvrdit nemohu,“ uzavřel Filip Drápal, mluvčí Ropidu. Pokud by byla linka 244 znovu zavedena, v úvahu by přicházel 8. březen, což je oficiální datum změny jízdních řádů.
Autoři: Jitka Eisenhammerová, Lukáš Marek
Zdroj: Pražský deník 14.1.2009