24. 2. 2009
Málo využívané nové stanice metra na trase C vycházejí hlavní město pořádně draho. Nejenže úsek mezi Ládvím a Letňany o délce 4,6 kilometru vyšel na více než 15 miliard korun, další desítky milionů stojí provoz stanic.
I kdyby do Střížkova, Proseka a Letňan nepřijela jediná souprava, údržba stanic vyjde podle dopravního podniku (DP) na bezmála 80 milionů korun ročně.
Právě na těchto třech stanicích dopravní podnik omezil od Nového roku provoz, protože nedostal od magistrátu dostatek peněz. Metro do Letňan vybral proto, že i ve špičkách cestující nezaplnili vozy ani z třetiny.
Trojlístek stanic přitom pasažérům neslouží ještě ani rok. Primátor Pavel Bém přestřihl pásku na novém úseku podzemní dráhy loni v květnu. Už tehdy se objevily pochybnosti o účelnosti stavby – konečná stanice totiž stojí v polích.
Dopravní podnik sdělil částku, na kolik vyjde provoz tří nových stanic, pražské zastupitelce Petře Kolínské. Ta chtěla vědět, jak se omezením na lince C ušetří, když od ledna jezdí až na konečnou jen každá druhá souprava.
„Zavedení pásmového provozu na úseku Ládví – Letňany je pro Dopravní podnik hl. m. Prahy v přímých nákladech spojeno s úsporou 112 682 000 korun ročně,“ uvedl pražský dopravce. „Fixní náklady, které nejsou úpravou provozu ovlivněny, na tomto úseku metra činí 77 742 400 Kč za rok.“
Podle mluvčího Ondřeje Pečeného jsou v částce zahrnuty například platby za elektřinu či teplo, za úklid nebo údržbu techniky.
Tramvaj a tři autobusy
Za částku, kterou DP spotřebuje na provoz stanic Střížkov, Prosek, Letňany, by se podle Pečeného dala pořídit jedna nová tramvaj plus dva až tři autobusy.
Podle pražské zastupitelky Petry Kolínské je suma na provoz metra jedním z důkazů, jak se pražské metro staví neefektivně.
„Metro je výborný dopravní prostředek, ale není univerzální pro všechny části Prahy. Už když se stavěla další trasa céčka, ozývaly se hlasy, že to bude drahé a nehospodárné. A na ty hlasy skutečně došlo,“ řekla Aktuálně.cz Kolínská.
Autor: Pavel Baroch
Zdroj: aktualne.cz 24.2.2009