10. 2. 2009
Zastupitelé za Stranu zelených jsou dlouhodobými kritiky budování dopravních staveb, jejichž cílem je upřednostňovat automobily před veřejnou dopravou. Tunel Blanka, značná část vnitřního silničního okruhu a některé úseky vnějšího obchvatu jsou opožděnou realizací nápadů z poloviny minulého století, které vycházely z úplně jiné situace. Srovnejme intenzitu kamionové dopravy v letech 1960 a 2009, stejně by vyznělo porovnání množství osobních aut pohybujících se po městě za socialismu a dnes.
Holešovičky patří k místům, která nejvýrazněji trpí silniční dopravou. Vnitroměstská ulice mezi prvorepublikovými vilkami byla za minulého režimu přebudovaná na dálniční přivaděč, kterým každý den projedou desetitisíce automobilů. Bohužel, ani současné vedení města problém této libeňské ulice neřeší. Za několik desítek miliard korun byl do této oblasti přiveden tunel s poetickým názvem Blanka. Tato stavba není lékem na dopravní problémy Prahy. Naopak, iluze rychlého průjezdu centra přitáhne do města další řidiče, kteří by v případě rozumných cen jízdného ve veřejné dopravě raději jeli vlakem, autobusem nebo tramvají. Časté je směšování problému Holešoviček se sporem o trasu vnějšího silničního obchvatu. Slýcháme argument, že pokud by se vnitroměstské jízdy autem uskutečňovaly po plánované jižní variantě vnějšího okruhu přes Dolní Chabry, Holešovičky by si vydechly. Není to pravda. Vnější (tzv. pražský) okruh má sloužit tranzitu, pro vnitroměstské cestování je určený vnitřní (tzv. městský) okruh. Holešovičky a Liberecká ulice plní funkci spojky mezi vnitřním a vnějším okruhem a tak to bude i v budoucnu. Chce to však jediné – několik set metrů současného průtahu mezi vilkami nahradit tunelem. Holešovičky potřebují okamžité i dlouhodobé řešení. Okamžitým řešením je snížení rychlosti projíždějících automobilů pomocí pásmových radarů a stavba protihlukové stěny. Dlouhodobým řešením je převedení dopravy z povrchu pod zem. Nyní je ideální chvíle, abychom zahájili proces záchrany Holešoviček. Dodnes nevyjasněná trasa vnitřního silničního okruhu mezi mostem Barikádníků, křižovatkou U Kříže a Balabenkou společně s právě připravovaným novým územním plánem jsou nadějí, že stále je prostor pro hledání uspokojivého řešení. Většina současných magistrátních koncepcí plánuje stavbu silničního tunelu pod Bulovkou, který má propojit most Barikádníků a křižovatku U Kříže (nahradí současnou Povltavskou ulici). Je na místě reálně uvažovat o možnosti tento tunel pod zemí rozbočit do dvou směrů – jeden by vedl ke Kříži a druhý na Libereckou. Stavba vnitřního okruhu by tak posloužila i ke zklidnění dopravy v Holešovičkách. Protože na obou stranách sporu jsou dnes vyhloubeny hluboké zákopy, zelení rádi pomohou při hledání tolik potřebné dohody mezi magistrátem a obyvateli Holešoviček.
Autor: Petr Vilgus
Zdroj: Osmička, únor 2009