29. 7. 2020

V září minulého roku Rada hl. města Prahy odsouhlasila záměr věcné novelizace Pražských stavebních předpisů a uložila náměstkovi primátora Petru Hlaváčkovi v termínu do konce dubna 2020 předložit zprávu o přípravě této novelizace.

Ani v dubnu, ani k dnešku se však nic takového nestalo a vedení Prahy jako by na celou věc úplně zapomnělo. Primátor Zdeněk Hřib v odpovědi na interpelaci našeho pražského spolupředsedy Víta Masare podivně mlží, když za kýženou věcnou novelizaci vydává aktuální technickou novelizaci, která pouze upravuje výklad některých pojmů.

Věcná novelizace předpisů není totéž, co technická. Tato zadaná věcná novelizace, po jejímž osudu v rukou pražského vedení bezúspěšně pátráme, by měla posílit udržitelnost rozvoje města cestou snižování energetické náročnosti nové výstavby. Už v roce 2015 přitom Zelení spolu s p. Hlaváčkem, tehdy ředitelem Institutu plánování a rozvoje, předložili Radě HMP pokročilejší verzi pražských stavebních předpisů, než je ta aktuálně platná.

Jakým způsobem že onen někdejší progresivní, nyní zřejmě zapomenutý návrh zohledňoval potřebu městské udržitelnosti a ekologicky šetrného využití energií? Směřovala k tomu celá řádka opatření:

  • pokud je to technicky či ekonomicky vhodné, měly by nové budovy využívat energii z obnovitelných zdrojů nebo z odpadního tepla a obsahovat systém pro zpětné využití srážkových vod
  • pro nové obytné plochy se vyžaduje vybavenost hřišti, školkami a školami v pěší dochozí vzdálenosti
  • obchodní, kancelářské, zábavní, sportovní a jiné areály s vysokou návštěvností jsou vymezovány v docházkové blízkosti kapacitní veřejné dopravy, tedy metra, vlaků nebo tramvají
  • v návštěvnických garážových stáních má být přinejmenším 5 procent míst vyhrazeno vozidlům s některým z alternativních pohonů – tj. na každých 20 stání alespoň jedno na elektrický, vodíkový nebo plynový pohon
  • na každý byt v nové výstavbě by mělo připadat nejméně jedno stání pro jízdní kolo, ať už kdekoli v rámci architektonického celku
  • nadto návrh zmenšoval a omezoval reklamu ve veřejném prostoru

„Ze všech těchto principů aktuální Pražské stavební předpisy neobsahují zhola NIC. Jestliže námi a Petrem Hlaváčkem spolupředložená verze předbíhala svou dobu, dnešní pražské vedení včetně téhož Petra Hlaváčka se za ní beznadějně zpožďuje. Komu se ještě dnes zdá radikální požadovat 5 procent nových stání pro elektroauta?“ ptá se spolupředseda pražských Zelených Vít Masare.

Je proto potřeba do nových PSP zahrnout nové požadavky.

Jako klíčová se jeví zejména změna předpisu, který nyní stanoví minimální počet parkovacích míst tak, aby naopak určoval maximální počet parkovacích míst. Podzemní garáže velmi zdražují výstavbu a tedy i cenu bytů. V Praze je přitom v současnosti nemožné stavět čtvrti nebo domy, které nejsou na autech závislé, což je jediná cesta, jak vybudovat udržitelné město. Je třeba i mnohem přísněji regulovat billboardy a jinou venkovní reklamu. Do budoucna by ani nemělo být možné, aby vznikaly stavby, které na střeše nemají zeleň a nebo solární panely.

Praha by rovněž měla iniciovat změnu legislativy tak, aby město mohlo uzavírat důstojné plánovací smlouvy s developery a přenášet na ně část zodpovědnosti za veřejnou vybavenost v okolí nové výstavby.

Vít Masare k tomu dodává: „Udržitelnější výstavba města zřejmě komusi ve vedení Prahy nevyhovuje. Kde jsou ty časy, kdy Piráti prostřednictvím Jakuba Michálka a Mikuláše Ferjenčíka přípravu „PSPček“ bedlivě sledovali? Amatérské zmatkování pirátského primátora Hřiba se s tím nedá srovnávat. Praze a Česku na škodu.“

 

Novela PSP