13. 3. 2008
V těchto dnech zřejmě finišují přípravy na stavbu dvouproudé silnice přes Letenské sady. Může při tom dojít i k nezákonnému kácení stromů, které stojí této „dálnici“ v cestě. Protizákonné kácení je totiž pro investora a stavebníka nejjednodušším a nejlevnějším řešením – hrozí mu za to pouze směšná pokuta.
V současné době není pro tuto konfliktní stavbu vydáno stavební povolení. Již
několikrát se ke stavbě jako takové negativně vyjádřila Česká inspekce životního
prostředí či odbor životního prostředí Prahy 7. Strana zelených společně s Iniciativou
„Zachraňme Letnou“ proto ve snaze zabránit možnému účelovému vandalství
celodenně monitoruje ohroženou lokalitu kamerou dostupnou na webových stránkách:
http://www.zachranmeletnou.cz/1978/zl_rubrika/silnice-v-letenskych-sadech/
Záměr vybudovat silnici přímo přes Letenské sady přitom pražský magistrát a
Metrostav do poslední chvíle tajily. Medializace záměru měla za následek vlnu odporu
občanů proti této „dálnici“, na zastupitelstvo Městské části Praha 7 a na Magistrát
Hlavního města dorazily desítky rozhořčených dopisů. Obhájci silnice se snaží
argumentovat tím, že prý jde o nejlevnější způsob řešení tranzitní dopravy na dobu více
než dvou let, než se na Letné dostaví tunelový výjezd. Nikdo ovšem nehovoří o tom, co
se silnicí bude poté. Navíc existují daleko šetrnější varianty než objížďka přes park.
„Vhodná objízdná trasa by mohla být například Milady Horákové – Badeniho – Klárov –
nábřeží E. Beneše – Letenský tunel – Letenské náměstí,“ říká Roman Petrlík, dopravní
expert pražské Strany zelených. „Vyžadovalo by to pochopitelně změnu dopravního
režimu (značení vedlejších a hlavních silnic) a zvýšenou pozornost městské i státní
policie. Provoz na této trase by jistě o něco zhoustl. Ale řidiči sami se budou muset
rozhodnout, jestli se s tím smíří, anebo jestli raději využijí služeb MHD, které jsou ve
vnitřní Praze velmi kvalitní. Tíhu výstavby městského okruhu přece nemohou nést jen a
jen místní obyvatelé,“ objasňuje Petrlík.
Iniciativa Zachraňme Letnou aktuálně také rozeslala všem občanům Prahy 7 a části
Prahy 6 informační letáček, jehož součástí je i návratka do rukou primátora Béma
k vyjádření nesouhlasu se záměrem této stavby. Iniciativa také stále sbírá podpisy pod
petici, jejímž cílem je zabránit výstavbě oceanária a Národního fotbalového stadionu a
podpořit zachování urbanisticky jedinečné oblasti Letenské pláně a sadů. K dnešnímu
dni podepsalo petici přes 6000 občanů.
Kontakty:
Ondřej Mirovský, 1. místopředseda SZ Praha, tel. 774 170 126, ondrej.mirovsky@zeleni.cz
David Binar, zastupitel MČ Praha 7, tel. 774 321 560, mail@davidbinar.cz
Roman Petrlík, dopravní expert SZ, tel. 775 138 052, roman.petrlik@gmail.com