14. 7. 2008

Praha již 16 let přihlíží radikálnímu nárůstu automobilové dopravy – v hlavním městě je registrováno 750 000 vozidel, v Evropě držíme primát ve stupni automobilizace – na necelé
dva obyvatele připadá jedno auto.

Pro srovnání – v Londýně nebo Berlíně připadá jedno vozidlo na tři obyvatele. Zpoplatnění parkování přitom podle zahraničních zkušeností patří k jednomu z nejefektivnějších nástrojů, jak počet aut ve městě regulovat. Parkování zadarmo je anachronismus, který zvýhodňuje jednostranné využití veřejného prostoru. Nadměrné množství zaparkovaných aut komplikuje život rodičům s kočárky, lidem se sníženou pohyblivostí, malým dětem, pro které je špatně parkující auto při přecházení vozovky životu nebezpečné. Je proto chvályhodné, že městské části postupně zavádějí zóny placeného stání. Systém uplatňovaný hlavním městem má sice
několik systémových nedostatků, ale zkušenosti z Prahy 2, 3 a 7 ukazují, že i v této podobě je lepší něco než nic. Navíc jej lze na základě zkušeností upravit. Např. zrušit rozdělení na barevné zóny – každý může zaparkovat, kde potřebuje, s tím, že návštěvník platí výrazně více než rezident a abonent a jeho parkování je vždy časově omezeno, dále umožnit návštěvníkům placení parkovného prostřednictvím mobilního telefonu. Systém výběru parkovného se tím zlevní a zefektivní.

Autor: Petra Kolínská, zastupitelka HMP
a majitelka osobního automobilu