17. 2. 2014
Do 18. února 2014 může veřejnost podat připomínky k návrhu Pražských stavebních předpisů, který připravil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Zelení požadují vrátit návrh Pražských stavebních předpisů k důkladnému projednání zpět na městské části a dále jednat o jejich podobě se samosprávami i s veřejností.
Praha nové stavební předpisy i územní plán potřebuje a návrh jde správným směrem. Současné vedení města však nedokázalo naplnit sliby o prostoru k férové diskuzi a rezignovalo na některé principy, které jsou pro zelené zásadní.
Zeleným se nelíbí, že na připomínkování takto složitého předpisu, který významně ovlivní budoucnost Prahy, měly městské části i veřejnost pouze měsíc, a poté je schválí Rada hl. m. Prahy, aniž budou projednány zastupitelstvem. Pražské stavební předpisy se projednávají ve chvíli, kdy je Metropolitní plán v nedohlednu, přitom v některých částech nahrazují zadání územního plánu a v řadě paragrafů se na neexistující Metropolitní plán odkazují.
Zelení vytýkají návrhu nedostatečnou ochranu pozemků pro veřejnou vybavenost. Nesouhlasí s příliš širokým vymezením veřejné vybavenosti v Pražských stavebních předpisech, což může způsobit, že na školy, školky či zázemí pro sociální a zdravotní služby nezbudou v budoucnosti volné pozemky.
Zelení se ostře vymezují proti ustanovením na ochranu proti hluku (§52), která považují z důvodu rozporu s platným zákonem o ochraně veřejného zdraví za protiústavní. Naopak požadují nadále umisťovat nové stavby tak, aby nezhoršily osvětlení a oslunění okolním budovám.
„Považujeme za nepřijatelné, aby Pražské stavební předpisy vstoupily v platnost ještě před schválením Metropolitního plánu. Kombinace platného územního plánu a nových Pražských stavebních předpisů způsobí chaos na stavebních úřadech. Naddimenzovanou zástavbou bude ohrožena zejména rozvolněná zástavba pražských sídlišť či zástavba rodinnými domy, která převažuje v malých městských částech,“ říká Zuzana Drhová, zastupitelka Prahy 13 a místopředsedkyně pražských Zelených.
„Nesouhlasíme s tím, jak je vymezena veřejná vybavenost. Považujeme za nevhodné zahrnovat do definice veřejné vybavenosti pozemky pro obchody, služby a pracovní příležitosti. Tyto druhy komerčně atraktivního využití území mohou v praxi bránit nutné ochraně ploch pro veřejné vybavení v pravém slova smyslu, tedy pozemky sloužící pro vzdělávání, sociální a zdravotní služby, kulturu nebo veřejnou správu, a to zejména na pozemcích ve vlastnictví soukromých subjektů,“ říká Ondřej Rut, místostarosta Prahy 3 a člen vedení pražských Zelených.
„Jsme přesvědčeni, že §52, který řeší ochranu proti hluku a vibracím, je v rozporu se zákonem o ochraně veřejného zdraví. Umožňuje nejen umisťovat stavby (zejména obytné) do nadlimitně zatíženého prostředí, ale také legalizovat zvyšování hlukové zátěže bez nutnosti ji jakkoliv řešit, a to na převážném území Prahy, nově vymezeném tzv. Centrální zónou. Zatímco obyvatelé ostatních částí republiky jsou před nadlimitním hlukem alespoň legislativně chráněni, Pražané by mu podle návrhu těchto stavebních předpisů měli být legálně vystavováni,“ říká Alžběta Rejchrtová, zastupitelka Prahy 4.
„Je chvályhodné, že současné vedení magistrátu zahájilo přípravu změn stavebních předpisů a územního plánu. Stávající předpisy jednoznačně poškozují vzhled a funkci města. Nový předpis jde správným směrem, bohužel, Tomáš Hudeček a jeho TOP09 nedokázali naplnit sliby o prostoru k férové diskuzi a rezignovali na některé principy, které jsou pro zelené zásadní,” tvrdí Petr Vilgus, stínový radní Strany zelených pro infrastrukturu a opoziční zastupitel v Praze 8.