3. 6. 2010
Zastupitelstvo hlavního města Prahy dnes schválilo celou řadu změn územního plánu a mezi nimi také návrh zadání celoměstsky významných změn pro nákladové nádraží Žižkov, Smíchovské nádraží a Masarykovo nádraží.
Tisková zpráva Klubu zastupitelů Strany zelených v ZHMP ze dne 3. 6. 2010
Jedná se o rozsáhlé rozvojové plochy, u kterých Zelení dlouhodobě kritizují nedostatečnou diskusi o jejich dalším využití. Přestože se dnes hlasovalo o hlavních cílech a požadavcích na to, jak rozvojová území využít, zastupitelé tuto informaci ve svých podkladových materiálech nenašli.
Jenom pro území nákladového nádraží Žižkov (42 ha) existuje několik územních studií, přesto se změna územního plánu bude zpracovávat ve zrychleném režimu a pouze v jedné variantě. Zelení usilují o zachování funkcionalistických budov nákladového nádraží a jejich začlenění do nové zástavby. Pro tento požadavek však hlasovali na výboru územního rozvoje dne 19. 5. 2010 pouze zelení.
Zuzana Drhová, pražská zastupitelka a členka výboru pro územní rozvoj, k tomu řekla: „O rozvojových územích není možné rozhodovat na základě momentálních nálad městských částí a dohod s developery. Ani dnes jsme se nedozvěděli, k jakým dohodám o využití těchto území na úrovni městských částí došlo, proč byly tyto změny před půl rokem pozastaveny a s jakým zadáním se opět vrací do hry. Díky této netransparentnosti by toto zastupitelstvo nemělo již žádné změny územního plánu schvalovat a je to také důvod, proč jsme tyto změny nepodpořili.“
Ondřej Rut, zastupitel SZ v Praze 3, k tomu řekl: „Funkcionalistická budova nákladového nádraží Žižkov si zaslouží zachovat jako výjimečné dědictví industriální architektury. Objemem jde o největší budovu v celé Praze. Využít se dá pro výstavní síně, alternativní kulturní prostory nebo přebudovat na loftové byty. V evropských městech nalezneme řadu obdobných případů. Na Žižkově nás však podle představ vedení zdejší radnice čeká další demolice na způsob nádraží Těšnov.“