23. 10. 2008

Za osm let Praha postavila pouhých pět kilometrů kolejí. Hlavním důvodem je vysoká cena, kolem 500 milionů korun za kilometr

Petra KolínskáKde vzít peníze na rozvoj levnější a ekologicky šetrnější tramvajové dopravy? Přestože dopravní podnik na zastupitelském výboru dopravy představil více než dvacet tratí, o jejichž výstavbě by uvažoval, Praze na ně chybějí peníze.
„Poslední trať kompletně financovaná z peněz města byla trať na Barrandov. Nedávno otevřené prodloužení tramvajové trati na Radlické se částečně financovalo z fondů Evropské unie,“ sdělil David Dohnal z investičního odboru Dopravního podniku hlavního města Prahy (DP).
„Pochybuji, že město, jehož prioritou je v současnosti stavba městského okruhu, dá v příštím roce na tramvajové tratě více peněz než letos. Ostatně za osm let se v Praze postavilo pouze pět kilometrů kolejí,“ obává se zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Peníze spolykají hlavně opravy

Vystavět jeden kilometr kolejové dráhy pro tramvaje stojí přibližně 500 milionů korun. Podle některých zastupitelů jsou peníze potřeba hlavně na opravu stávajících kolejových těles.
„Dát peníze na opravu kolejí je zásadní. Teprve pak je možné stavět nové,“ domnívá se David Vodrážka (ODS), předseda zastupitelského výboru pro dopravu.
„Jeden kilometr nové tramvajové trati stojí tolik, kolik by bylo potřeba na opravy nevyhovujících povrchů,“ doplnil zastupitel Jiří Witzany (SNK-ED).

Začlenění do územního plánu

Podle Davida Dohnala je ale navrhované tratě nutné začlenit do územního plánu.
„Nechceme, aby město stavělo všechno, ale aby si vytipovalo jednu nebo dvě tratě, které skutečně postaví a samozřejmě i s využitím evropských peněz, pokud to bude možné,“ řekl.
Mezi tratěmi, které by ve výhledu do roku 2015 mělo město postavit, je například tramvajová trať spojující Barrandov, Holyni a Slivenec, či Vinohradskou ulici s Malešicemi.

Březina: Stavbu nelze provést

„Přeložka inženýrských sítí je tak nákladná, že z investičních důvodů nelze stavbu provést,“ sdělil Karel Březina (ČSSD), jenž zároveň nesouhlasí s případným návratem tramvají na Václavské náměstí, který v seznamu zamýšlených tratí také figuruje.
Podle Dohnala na návratu tramvají na Václavské náměstí netrvá ani pražský dopravní podnik.

Zástupci magistrátu nereagovali

Zástupci vedení města včera na dotazy Deníku, zda město hodlá vůbec pokračovat ve výstavbě tramvajových linek, neodpověděli.
Radovan Šteiner (ODS), radní pro dopravu, se omluvil s tím, že je nemocný a na otázku, jak si představuje budoucnost tramvajové dopravy v Praze, nereagoval.
Primátor Pavel Bém (ODS), který má na starosti finanční sféru města, rovněž neodpověděl, zda Praha hodlá zvýšit v příštím roce rozpočet na rozvoj tramvajových sítí.

Autor: Jitka Eisenhammerová

Zdroj: Pražský deník 23.10.2008