23. 5. 2008
Stavbu tunelu Blanka na Letné lemují problémy jeden za druhým. Nejprve kvůli stavbě zkolabovala doprava, tento týden se ve Stromovce propadla zem. Poslední potíž? Stavba obslužné silnice bez povolení.
Představte si, že stavíte rodinný dům, ale stavebnímu odboru v příslušné lokalitě oznámíte, že vlastně stavíte jen takovou chatičku. Pak vás ovšem někdo nařkne, že nemáte stavební povolení. Úřad vám ho vydá, i když už máte dávno hotovo a celou dobu jste stavěli načerno. Všechno projde. Fikce? Metrostav při stavbě tunelu Blanka na Letné postupuje podobně.
Řeč je o komunikaci, která vede Letenskými sady kolem staveniště. „Stavební povolení na staveništní komunikaci jsme vydali teprve dnes,“ řekl včera odpoledne LN Jiří Chour ze stavebního odboru Prahy 7. Na toto povolení ale Metrostav zjevně nečekal – asi osm metrů široká a několik set metrů dlouhá komunikace je už hotová.
„Je také s podivem, jak tuto stavbu prezentují. Říkají, že je to jen nějaká provizorní obslužná cesta. To je ale nesmysl – přesně tudy totiž povede silnice třetí třídy, která po dobu dvou let nahradí ulici Milady Horákové, kde bude probíhat stavba tunelu,“ uvedl včera Ondřej Mirovský, předseda Strany zelených Prahy 7. Podle něj už je tato silnice vlastně hotová. „Je tam zpevněný hliněný povrch a pod ním štěrk. Komunikace je naprosto identická s plány silnice, takže je evidentní, že toto bude ta objízdná cesta. Chybí už jen asfalt,“ míní Mirovský.
Zástupci firmy Metrostav včera nebyli k zastižení. Ruce pryč od této věci dává i magistrát. „Žádnou obslužnou komunikaci přes Letenské sady hlavní město Praha nevedlo, nevede a vést nebude,“ prohlásil včera ředitel odboru městského investora Jiří Toman.
„Klička“ Metrostavu zatím prochází. Na rozdíl od incidentu, který se stal v úterý nad ránem v pražském parku Stromovka. Kvůli ražbě tunelu se tam náhle propadla zem. Uprostřed staré Královské obory teď zeje dvacetimetrový kráter a občanské sdružení Arnika, které se zabývá ochranou životního prostředí, vážně zvažuje, že na Metrostav podá trestní oznámení pro obecné ohrožení. Po poradě s právníkem k tomu chtějí přikročit během příštího týdne.
Tunel Blanka se začal stavět loni na podzim. Plně funkční by měl být za tři roky. Podle města by pak mělo – s délkou přes šest kilometrů – jít o nejdelší silniční tunel v Česku a nejdelší městský tunel v Evropě. Náklady na jeho výstavbu se vyšplhaly na 30 miliard korun.
Autor: Michaela Poláková
Zdroj: Lidové noviny 23.5.2008