1. 9. 2008
Magistrát vydal územní rozhodnutí, které stavbu výrazně posunuje kupředu. Město vybralo dražší a podle kritiků i méně ekologickou variantu
Stavba pražského okruhu, který se plánuje už přibližně sedmdesát let, výrazně pokročila kupředu. Magistrát hlavního města totiž v pátek vydal územní rozhodnutí, které znamená, že severní část pražského obchvatu mezi Ruzyní a Březiněvsí povede přes Suchdol. Město tak vybralo dražší a méně ekologickou variantu.
»Tahle varianta byla pro město ta jediná správná,« říká mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Vybraná trasa, takzvaná jižní varianta, povede i přes chráněná území. Protíná přírodní památky Sedlecké skály a Zámky, rovněž přírodní park Drahaň-Troja. Budou na ní také tři tunely a tři mosty.
Severní varianta prohrála
Ve hře přitom byla ještě druhá varianta, severní. Ta byla sice výrazně delší, ale protože na ní měl být jen jeden most a jeden tunel, byla by také o dost levnější. Právě tuto cestu doporučila i studie poradenské společnosti Mott&Macdonald, kterou si objednalo ministerstvo dopravy.
Z výsledků studie vyplynulo, že jižní varianta, která vede pražský okruh přes Suchdol, bude stát 15 a půl miliardy korun plus 6,4 miliardy na výkup pozemků a další peníze na rezervy. Severní varianta, která překračuje Vltavu až poblíž Řeže a kterou prosazují místní obyvatelé, bude stát necelých sedm miliard, je tedy o osm a půl miliardy levnější.
Ministerstvo i magistrát se ale rozhodly výsledek studie ignorovat. »Ta studie měla pouze tři stránky a my ji nepovažujeme za příliš dobře zpracovanou,« reagoval mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Rozhodnutí magistrátu není ještě zcela definitivní. »Teď nastává lhůta pro odvolání, pokud se někdo proti rozhodnutí postaví, bude o námitce rozhodovat ministerstvo pro místní rozvoj. To by znamenalo zpoždění zhruba o pět měsíců. Optimálně by se mohlo začít stavět v polovině roku 2010,« mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Odpor může magistrát očekávat od obyvatel Suchdola. »Podáme proti tomu rozhodnutí odvolání. Mrzí mě, že stavební odbor magistrátu nerozhoduje jako nezávislý, ale podle politické zakázky,« reagoval Petr Hejl, starosta Suchdola.
Proti zvolené variantě se postavili i zelení. »Toto rozhodnutí jde proti usnesení vlády, neboť ta nařídila, že má vzniknout ještě nějaká nezávislá analýza, než se přejde ke konkrétním krokům, a nic takového zatím není,« říká Petra Kolínská, šéfka pražské organizace Strany zelených.
Peníze od EU nechceme
Až ministerstvo vyřídí odvolání, bude následovat ještě řízení o vydání stavebního povolení, úřady už ale mohou začít jednat s majiteli o odkupu pozemků a připravovat podrobné plány stavby. Výstavba pražského okruhu měla být původně hotová v roce 2015. To se ale zřejmě nestihne. Úsek rychlostní silnice mezi Ruzyní a Březiněvsí byl totiž jen jedním z pěti úseků, které stavbu dálnice zdržovaly. Výstavbu obchvatu financuje sama Česká republika, od roku 2009 už nepatří mezi stavby, které spolufinancuje EU. Podle kritiků je to proto, aby Brusel nemohl ovlivňovat trasu obchvatu.
Autor: Marie Valášková, Luboš Kreč
Zdroj: Hospodářské noviny 1.9.2008