30. 5. 2007
Lidé, kterým vadí nadměrný hluk v okolí magistrály v ulici 5. května v Praze 4, se odvolali proti rozhodnutí soudu, který zamítl jejich žalobu na pražský magistrát. ČTK to dnes řekla organizátorka žaloby a předsedkyně sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou Alžběta Rejchrtová.
Žalobu zamítl v polovině dubna Obvodní soud pro Prahu 1. Podle rozsudku hluk z magistrály sice překračuje míru uloženou hygienickými předpisy, obtěžování ale vychází z poměrů v lokalitě. Vlastník komunikace prý nemá prostředky, aby v krátké době situaci napravil. Magistrát podle soudu nemůže rozhodovat o snížení rychlosti, které požadovali žalobci, a bez stavebního řízení nemůže stavět protihluková opatření.
„Žalobci tento postoj soudu považují za popření jejich ústavně zaručených práv na soudní ochranu. Z rozsudku je zřejmé, že soud poskytl ochranu tomu, kdo zákon porušuje, proti tomu, jehož zákonem chráněná práva jsou porušována,“ uvedla Rejchrtová. Lidé z okolí magistrály rovněž nesouhlasí se závěrem soudu, že jejich požadavek je nereálný a že rozsudek by mohl být vykonán až ve velmi vzdálené budoucnosti, zřejmě jen výstavbou městského okruhu.
„Obtížnost odstranění protiprávního stavu nemůže být důvodem k zamítnutí žaloby,“ dodala Rejchrtová. V řízení podle ní nebylo prokázáno, že situaci žalobců lze vyřešit dobudováním městského okruhu. Požadují, aby město upustilo od výstavby ramp a vybudovalo ochranný tunel z tvrzeného skla nebo důsledně regulovalo dopravu zavedením mýtného, snížením rychlosti a snížením počtu jízdních pruhů. Zároveň chtějí vyměnit okna v postižených bytech za vzduchově neprůzvučná.
Historicky první civilněprávní žalobu na magistrát jako vlastníka pozemní komunikace podali vlastníci téměř 1000 bytových jednotek. Obyvatelé se opírali především o znalecké posudky a měření, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
Magistrát se však domnívá, že situace v okolí magistrály je neřešitelná. Snížení hluku o deset decibelů na povolenou hodnotu by podle něj znamenalo prakticky uzavření komunikace. Město tvrdí, že řešením je pouze dokončení pražského obchvatu včetně vyřešení celé dopravní situace v Praze. Poukazuje také na to, že například o úpravě rychlosti rozhodují orgány státní správy.
Zdroj: ČTK 29.5.2007