28. 1. 2021
Zelení podporují trend zklidňování rezidenčních ulic v Praze. Podobně jako prakticky ve všech městech v západní Evropě, prosazujeme zavedení tzv. zón 30 všude vyjma hlavních dopravních tahů. Lidské životy a zdraví totiž považujeme za důležitější než rychlý tranzit skrz město.
Tam, kde jsou Zelení zastoupeni v zastupitelstvu, dělají pro bezpečnější a přívětivější ulice maximum.
Například na Praze 7 první velkou zónu 30 zavedli v roce 2017. Od té doby tam klesá počet nehod i zranění způsobených srážkou chodce s autem. Během dvou let počet sražených chodců klesl o polovinu a roku 2019 už žádný z nich nebyl těžce zraněn.
„Rychlost 30 km/h pro řidiče znamená lepší přehled na přechodech a křižovatkách, kratší brzdnou dráhu, více času zareagovat. Pro chodce to pak znamená, že následky nehod bývají méně závažné, což nám statistiky potvrzují. Samozřejmě ani nižší rychlost neřeší vše. Proto se dále zaměřujeme na projekty zvýšení bezpečnosti dopravy, jako jsou úpravy nepřehledných křižovatek a přechodů, rozšiřování chodníků, instalace dělících ostrůvků a další opatření.“
– Ondřej Mirovský, radní pro dopravu Prahy 7
Na půli cesty jsou například na Praze 3, kde platí zóna 30 na celém Jarově a Chmelnici. Zelení ve vedení městské části je minulý rok zvýraznili dopravním značením a zpomalujícími prvky, prosadili dvě nové zóny a plánují další i na spodním Žižkově.
„Na Žižkově o zóny 30 bojujeme už několik let, letos se jednu konečně podaří vyznačit na docela velkém území kolem Biskupcovy ulice. Zóny 30 znamenají nejen větší bezpečnost, méně hluku a často i méně emisí – zejména ale mění to, jak se lidé v ulicích cítí a zda v nich chtějí trávit volný čas.“
– Matěj Žaloudek, předseda výboru pro územní rozvoj Prahy 3
Jako Zelení budeme vždycky podporovat takovou podobu města, ve kterém se nemusíte bát poslat své děti do školy samotné. Je čas, aby se bezpečné ulice staly prioritou i v ostatních městských částech.