1. 9. 2011
Podle usnesení Rady HMP (náměstek Březina) na Jižní spojku, Barrandovský most a Strakonickou vjedou dnes v noci kamiony. Krok je obecně považován za velké vítězství ČESMADu, kdy dopravci dosáhli znovuzpřístupnění nezpoplatněného vnitřního okruhu a vyhnou se tak deseti kilometrům zpoplatněných dálnic.
Prvotní impuls podal usnesením Rady MČ Praha 4 její starosta Horálek. Obyvatelům Spořilova přitom krok zásadním způsobem nepomůže. Město protihluková opatření, která jim ukládá akční protihlukový plán z roku 2008 mj. na Spořilově, na Jižní Spojce, na Barrandovském mostě nebuduje a jejich přípravu zcela ignoruje. Protihlukový plán nechal v roce 2008 připravit tehdejší zelení radní Štěpánek. Spořilovští tak budou při současné pasivitě města i nadále vystaveni nadměrnému hluku a emisím z kamiónové dopravy, náhradní trasa přitom také vede podél Spořilova.
Zelení sebrali proti nesystémovému kroku již 700 podpisů a navrhli přesun části kamiónové dopravy na železnici po vzoru deset let provozované RoLy mezi Saskem a Českou republikou v době výstavby dálnice D8. Zelení také opakovaně předložili návrh na přidělení financí na polykarbonátový tunel nad Spořilovskou, který by Spořilovským přinesl alespoň částečnou úlevu. Hlasy ODS, ČSSD a TOP09 však byl návrh jak v zastupitestvu HMP, tak v zastupitelstvu MČ Praha 4 zamítnut.
„Město zcela ignoruje vlastní protihlukový plán a jde proti vlastní dopravní koncepci. Svoboda s Březinou si počínají jako v Kocourkově, Praha je jedinou českou obcí, která ignoruje obchvat a vrací kamiony do centra města. Zatímco Úvaly, Říčany a další obce zakazují průjezd těžkým nákladním automobilům, Praha se jim otvírá. Jenže místo kozy oběšěné při pasení na střeše jsou oběťmi obyvatelé Spořilova, Krče, Braníka, Barrandova, obou Chuchlí a Lahovic a Lahoviček,“ kritizuje krok předseda zelených v Praze a někdejší radní pro životní prostředí Štěpánek.
„Kamiony projíždějí v Braníku pouhé dva kilometry od hranice Pražské památkové rezervace, navíc přímo obydlenou oblastí. Radnice vrací do Braníka smog a hluk v rozporu s vlastní dopravní politikou, podle které jsou Jižní spojka a Barrandovský most místní komunikací pro vnitroměstskou individuální a hromadnou dopravu s vyloučením těžké nákladní dopravy,“ kritizuje návrat kamiónů branická zastupitelka za Zelené Iva Kotvová.