14. 11. 2007

Rozhovor se zastupitelkou SZ Petrou Kolínskou o zdražování jízdného v pražské hromadné dopravě.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Jízdné v pražské hromadné dopravě bude od nového roku dražší a o hodně. Jednorázový lístek o třetinu. Poroste i cena dlouhodobých kupónů, které budou v předprodeji od půlky prosince. Ale existuje i recept, jak nepříjemný fakt aspoň na chvíli oddálit. Pokud si člověk do té doby koupí třeba tříměsíční lítačku, dostane ji za stávající peníze.

Veronika ŠVIHELOVÁ, redaktorka
——————–
Dopravní podnik chtěl přitom ještě víc. Jednorázové jízdenky o polovinu dražší, předplacené kupóny v průměru o třetinu.

Pavel BÉM, primátor hlavního města Prahy /ODS/
——————–
Já tady kategoricky říkám, to je pro mě naprosto nepřijatelné, mojí absolutní prioritou je udržení dostupnosti městské hromadné dopravy, a to, pokud možno, i ekonomické dostupnosti pro všechny.

Ondřej PEČENÝ, vedoucí oddělení komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy
——————–
Pro nás to nutný krok je, protože v roce 2008 očekáváme zvyšování cen vstupů, energií.

Veronika ŠVIHELOVÁ, redaktorka
——————–
A takhle vypadá kompromis dopravního podniku s městem. Jednorázová jízdenka za dvacet šest korun místo za třicet, měsíční kupón za pět set padesát místo navrhovaných šesti set. A roční jízdenka dražší asi o šest set korun. Právě předplacené kupóny podražily nejmíň, nejvíc turistické několikadenní jízdenky.

Martin DVOŘÁK, ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
——————–
Navrhovali jsme tu valorizaci o něco vyšší, ale já toto rozhodnutí plně respektuju. Jsem rád, že k tomu došlo relativně rychle.

Petr HULINSKÝ, ředitel finančního výboru ZHMP /ČSSD/
——————–
Jestliže naprosto jasně říkáme, že prioritou by měla být městská hromadná doprava před automobilovou, tak jako toto všechno obrací právě naruby.

Veronika ŠVIHELOVÁ, redaktorka
——————–
Po zvýšení cen bude pražské jízdné jedno z nejdražších v evropských metropolích. Už teď stojí víc než třeba ve Vídni nebo v Paříži. Za průměrný plat si Pražané koupí asi dvanáct set jízdenek, zato Vídeňané asi sedmnáct set a Pařížani dva tisíce. Nejlevněji vyjde jízdné v poměru k platu pro obyvatele Bruselu, nejdráž pak pro ty z Budapešti. Dopravní podnik slibuje po zdražení cestujícím na oplátku zkvalitnění služeb, například chce zkrátit intervaly v pražském metru a zavést nové spoje. Po novém roce by se taky měly zvýšit pokuty za jízdu načerno, a to asi až o dvacet procent. Nové ceny jízdného by podle dopravního podniku měly beze změny platit nejméně dva kalendářní roky, tedy až do konce roku 2009.


ROZHOVOR
——————————————————————————-

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Ve studiu je generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák, vítám vás.

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Dobrý večer. Primátor Bém jasně odmítl ten původní návrh, lístek za třicet korun. Doslova řekl: „Návrh není pro mě ani pro radu přijatelný.“ Byl ten návrh z vaší strany míněn vážně, anebo jste věděli, že neprojde, že to byla jenom částka k vyjednávání, k licitaci?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Ne, ne, ne, byl myšlen naprosto vážně. My jsme ty naše návrh prostě počítali na základě potřeb a očekávání vývoje příštího roku a myslím si, že to nebyla z naší strany taktika, abychom nahodili jakýsi nereálný návrh a potom licitovali. Nebylo to o licitaci, bylo to o reálných potřebách, reálných návrzích na základě prostě vývoje, situace na trhu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
S těmi šestadvaceti korunami tedy jste nakonec spokojen?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
V konečném důsledku jsme rádi, že v relativně krátkém horizontu máme jasná čísla na stole jak z hlediska provozní dotace od magistrátu, tak z hlediska potencionálních výnosů příštího roku a můžeme začít počítat, co budeme v příštím roce stavět, dělat, jaké spoje budeme zprovozňovat a podobně.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Je to zvýšení cen jízdného motivováno jenom zvýšenými vstupy, a nebo se vyšší cena může třeba projevit i na kvalitě služeb pražské MHD?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
No, to se musí projevit samozřejmě i na kvalitě služeb a zejména z tohoto důvodu jsme tento krok realizovali.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Dobře, řekněte, jak se vůbec dá kvalita služeb měřit? Budou jezdit soupravy čistší, lepší, rychlejší. Budou jezdit více na čas? Jak to cestující veřejnost pozná?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Všechno, všechno, co jste zmínil, by mělo nastat a nastává průběžně.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Říkáte by mělo nastat.

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Nastává průběžně.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Pozná to cestující hned po prvním lednu?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Konkrétní fakta, od prvního ledna, od počátku ledna dojde ke zkrácení intervalu na trase metra A, konkrétní čísla, data poskytneme v krátkém horizontu dnů, možná týdnů. Od prvního února zase na trase metra B zrušíme pásmování. A od května příštího roku na trase metra C dojde k prodloužení této trasy, zprovoznění, zprovoznění třech nových stanic a v rámci toho přemýšlíme i o zkrácení intervalů na této velmi vytížené exponované trati metra.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Kolik by musela jízdenka stát, aby to pokrylo nejen vstupy, ale aby to pokrylo i maximální zvýšení kvality, které vy byste třeba jako ředitel dopravního podniku chtěl?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Já si myslím, že toto zvýšení nám v horizontu minimálně příštích dvou let dostačuje k tomu, abychom průběžně zvyšovali kvalitu a zvyšovali intenzitu a přepravní kapacitu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Znamená to, že za dva roky budeme diskutovat o podobném tématu?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Záleží …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Že se opět bude zvyšovat jízdné?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Záleží, jakým způsobem se budou vyvíjet ceny elektrické energie, ceny pohonných hmot a další vstupy, které nezbytně potřebujeme k provozování naší činnosti.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Očekáváte po prvním lednu odliv cestujících a pokud ano, tak jaký odliv by byl ještě úspěchem?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Určitě nepočítáme s o
dlivem cestujících. My máme průzkum a i na základě tohoto průzkumu jsme argumentovali primárně radě a politikům, že bariérou používání a faktory limitujícími používání městské hromadné dopravy není cena, ta je až na nějakém devátém místě, ale je bezpečnost, čistota, frekvence, dostupnost, intervaly mezi jednotlivými spoji, a to jsou všechno věci, které bychom chtěli průběžně odstraňovat a odstraňujeme.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Já vám zatím děkuju. Pojďme se teď podívat, jak to vypadá v jiných českých městech.


REPORTÁŽ
——————————————————————————-

Jolana KRATOCHVÍLOVÁ, redaktorka
——————–
Vzít ráno klíče od auta nebo pár drobných na jízdenku? Jestliže se rozhodnete pro variantu druhou, suma, kterou si na prostředek hromadné dopravy musíte připravit, se bude lišit napříč městy v Česku. Zatímco v Praze ještě necelé dva měsíce budete potřebovat dvacet korun za pětasedmdesát minut jízdy, v Brně si užijete dopravní čtyřicetiminutovku za třináct korun. Šedesát minut se nemusíte bát revizora, pokud ovšem disponujete v Ostravě jízdenkou za dvacet a v západočeské metropoli za šestnáct korun. I v dalších městech Česka také záleží na tom, kolik času uplyne od označení jízdenky. Křižovat ulice měst tramvajemi či autobusy je možné i za deset korun, v Olomouci za dostanete čtyřicet minut. A například v Českých Budějovicích a Ústí nad Labem vás hodina poctivě zaplacené jízdy vyjde na šestnáct, respektive osmnáct korun. Za volant auta sedá většina lidí hlavně kvůli pohodlnosti. Náklady jsou pořád ještě vyšší než za MHD. Obzvlášť pokud se o ně nepodělíte s dalším cestujícím. Existují ale obavy, že pokud poroste cena jízdného, zvýší se i počet aut v ulicích. Na takovou možnost upozorňují například někteří radní i ekologové.

BESEDA
——————————————————————————-

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
No, a právě reprezentantka ekologů, expertka zelených na dopravu a pražská zastupitelka Petra Kolínská teď přisedla k nám do studia, vítám vás.

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Jak vám vyhovuje ta cena šestadvacet korun za přestupní jízdenku od prvního ledna?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Tak faktem je, že už nyní je levnější jízda automobilem za určitých okolností a ty nůžky mezi cenou MHD a cenou za užívání automobilu se dále zvyšují. Ale ta cena jízdenky není to nejdůležitější. My jsme vystoupili proti tomu zdražení zejména proto, že do zastupitelstva půjde rozpočet, kde se snižuje provozní dotace dopravnímu podniku a na několik let dopředu je zřejmé, že investice do rozvoje silniční dopravy budou výrazně vyšší než investice do právě zkvalitňování MHD.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Ovšem ten trend větší soběstačnosti městského dopravce je přece trendem evropským. Obvykle města kryjí zhruba polovinu nákladů, u nás je to zhruba sedmdesát procent.

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Ten trend je jistě správný a dopravní podnik podle nás má ještě velké rezervy ve svém hospodaření a myslíme, že nevyčerpal všechny prostředky, jak zefektivnit a zlevnit svůj provoz.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Na druhou stranu zdražení pohonných hmot, energií, to je objektivní realita, dopravní podnik to přece musí kompenzovat, musí na ceny vstupů nějak reagovat. To je logické, nebo není?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Ano, a teď je právě ta otázka, jestli Pražané budou doplácet jenom na ty provozní náklady, které Praha snižuje, a nebo jestli dostanou tu lepší kvalitu služeb, jak sliboval pan ředitel.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Pan ředitel před chvílí slíbil, že ta lepší kvalita bude. Takže na tom asi předpokládám teď nebude nic měnit. Ještě jedna otázka na vás. Od zelených se ozývá, že zdražení jízdenky tedy opravdu může vyhnat lidi do aut, ale kde máte pro toto tvrzení oporu? Vy sama jste Aktuálně.cz řekl, že cítíte, že by to tak mohlo být, ale že k tomu nemáte tvrdá data.

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Faktem je, že to minulé zdražení před dvěma lety tento trend nepotvrdilo. Počet cestujících MHD naopak vzrostl. Ale říkám, již teď je cena nebo náklady na jízdu autem menší a ten poměr mezi počtem lidí, kteří používají auto a MHD, není nikterak příznivý. Je to čtyřicet tři procent lidí v autech a padesát sedm procent v …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Řekněte ještě, prosím, můžete.

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Jestli můžu reagovat. Já se musím velmi zásadně ohradit. Říkat, že cena automobilem po Praze je levnější než cena používání, za používání MHD, je přece iracionální a absurdní a samozřejmě to není pravda. To je, to je jedna věc. Druhá věc …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Možná jenom, kdyby paní Kolínská vysvětlila, kde jste, odkud jste čerpala?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Já ještě, jestli můžu reagovat, budu hovořit, já se moc omlouvám …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Dobře, prosím, v pořádku.

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
To taky musím říct, Praha je unikátem ještě v jednom parametru, a to je poměr mezi používáním MHD a individuální automobilovou dopravou. A je unikátem právě v tom, že drtivá nadpoloviční většina občanů používá MHD, takže Praha si myslím, že jako drží velmi pozitivní prim, která by, který by právě paní zastupitelka měla ocenit a vyzdvihnout a rozhodně netvrdit, že Praha negativně v jakýchsi parametrech … nerozumím tomu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Prosím vás o reakci a i na odpověď na otázku, odkud tedy čerpáte ta data o tom levnějším autě?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Jízda autem může být levnější například proto, že zákony jsou nastaveny tak, že firmy mohou dávat svým zaměstnancům služební vozy, které si mohou dávat do nákladů, kdežto nemohou si dávat do nákladů třeba celoroční kupony na MHD. Takže pokud vám chce dát zaměstnavatel nějaký bonus, dá vám spíše služební auto než jízdenku celoroční. A k tomu …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Jak vám znělo to vysvětlení, pane řediteli?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Tohle vysvětlení mi samozřejmě zní velmi dobře, jestli se bavíme o tom, že bychom prosadili legislativně návrh, aby si firmy mohly dávat do, do odečitatelných položek v rámci snižování daňového základu předplatné jízdenky pro své zaměstnance, jsem všemi deseti pro a budu vel
mi rád na tomto návrhu s paní zastupitelkou spolupracovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Už bylo řečeno, že žádná taková studie, která by porovnávala vliv ceny městské hromadné dopravy a to, jestli lidé sednou do aut, neexistuje. Zaprvé proč neexistuje, proč jste si jí třeba nevypracovali, a nemůže opravdu totiž zdražení být stropem, který přinutí lidi do těch aut sednout?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
My jsme si nechali zpracovat několik nezávislých studií a na základě těchto studií vzniklo …

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
I na tohle téma?

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
I na tato témata, i na toto téma. A já opakuji ještě jednou, primárně nás zajímalo, co je determinující pro používání městské hromadné dopravy. A tam cena byla na devátém místě. A lidi trápí mnohem více jiné věci. A opakuji ještě jednou. Bezpečnost, čistota, intervaly, dostupnost, návaznost spojů, přepravní kapacita, to jsou všechno hlavní klíčové faktory používání MHD.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Chcete k tomu ještě něco dodat, přesvědčil vás pan ředitel?

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Já se obávám, že ty peníze, které navíc zaplatí Pražané, tak jsou přesně ty peníze, které město sebere dopravnímu podniku.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
——————–
Děkuju, že jste přišli do dnešních Událostí, komentářů. Díky a na shledanou.

Martin DVOŘÁK, generální ředitel, Dopravní podnik hlavního města Prahy
——————–
Já děkuji.

Petra KOLÍNSKÁ, zastupitelka hlavního města Prahy /SZ/
——————–
Také, na shledanou.