22. 8. 2007
Dopravní podnik chce zdražovat. Ceny jízdného by se měly od ledna příštího roku zvýšit až o dvacet procent. Návrh dopravce musí ale ještě odsouhlasit magistrát.
Přestupní jízdenka za dvacet korun by se měla stát od začátku příštího roku minulostí. Aby ji člověk získal, bude muset z peněženky vylovit ještě čtyři koruny navíc. Alespoň tak si zdražení představuje dopravní podnik, který chce zvednout ceny přestupních a jednorázových jízdenek až o dvacet procent. O něco méně se pak budou zvedat ceny předplatných kuponů.
Za přestupní jízdenku, platnou po dobu 75 minut, tak lidé zaplatí zmíněných 24 korun, nepřestupní jízdenku pořídí za 17 korun, tedy o tři koruny dráž než nyní. Návrh dopravce však počíná i s nárůstem cen dětského jízdného, a to ze současných deseti korun za přestupní jízdenku na dvanáct. Všechno je však zatím jen ve fázi návrhu.
Pražané budou platit více za jízdné jen tehdy, pokud navrhované zdražení posvětí magistrát. Ten se nyní nechce k plánovanému zvýšení cen vyjádřit s tím, že na podzim o něm teprve povede se zástupci městského dopravce jednání. Jisté je však to, že městu by dražší jízdenky prospěly, pomohly by mu totiž ušetřit. Magistrát nyní dotuje dopravní podnik celými čtyřiceti procenty svého rozpočtu. Na každou jízdenku tak doplácí osmdesát procent její ceny.
Podobně přemýšlí i dopravní podnik, který touží být na městu méně závislý. Podle jeho generálního ředitele Martina Dvořáka chce dopravce využít více peněz z jízdného nejen na větší pokrytí nákladů na provoz, ale také na další budování a modernizaci infrastruktury městské hromadné dopravy.
Na zvýšení cen nemá dopravní podnik nárok. Návrh dopravního podniku na zdražení má však na radnici také své jasné odpůrce. Jedním z nich je zastupitelka hlavního města Petra Kolínská ze Strany zelených, která by namísto zvýšení cen jízdenek spíše překontrolovala hospodaření dopravce. „Dopravní podnik by měl před nějakým zdražováním především prokázat, že je jeho hospodaření efektivní. To však nikdy neudělal,“ řekla Kolínská. Podle ní nemá dopravní podnik na zdražování jízdného nárok. „A to do doby, dokud neprojde hospodářským auditem, který by ukázal na nedokonalosti, a dokud nebudou mít zastupitelé možnost jeho hospodaření kontrolovat,“ dodala zastupitelka.
Současný návrh na zdražení jízdenek vychází ze studie, kterou si nechal dopravní podnik vypracovat kvůli úsporám zhruba před měsícem. Už tehdy se objevilo, že cesta k lepší prosperitě vede přes zdražování jízdného. Cena přestupní dvacetikorunové jízdenky se v materiálech auditorské firmy BNV, která studii vyhotovila, vyšplhala až na 33 korun.
Ve stejné době zpracovala pro dopravní podnik firma Deloitte studii, která zase řešila až příliš vysoký počet zaměstnanců dopravce. V dopravním podniku totiž nyní pracuje více než dvanáct tisíc lidí, což z něj dělá největšího zaměstnavatele v Praze. Podle návrhu auditorské firmy by jich mělo téměř 900 odejít. Jedná se především o lidi v úřednických a dělnických pozicích, kteří jsou pro podnik zbyteční. „Těch téměř 900 úředníků a dělníků, kteří pracují na neefektivních místech, propustíme do konce roku,“ řekl Jan Svoboda z tiskového oddělení DP.
Zdroj: lidovky.cz | 21.8.2007 | rubrika: Lidovky / Praha | strana: 0 | autor: Lidové noviny, Josef Kolina