29. 7. 2010
Veřejnost ani pražští zastupitelé nemají jasnou kontrolu nad tím, jestli se zpožďuje výstavba tunelu Blanka. Přestože opozice už měsíce žádá o harmonogram prací, které se na tunelu provádí, doteď dokument neviděla.
I poté, co se tunel Blanka na začátku července už potřetí propadl a úřady mluví o tom, že vyšetřování nehody bude trvat týdny či měsíce, magistrát i firma Metrostav tvrdí, že se vše zvládne v plánovaném čase – tunel by tedy měl být hotový v prosinci 2012. Oficiální důkaz o tom, že se práce stíhají, ale zatím nikdo nezveřejnil. „Už několikrát jsme žádali o ukázání harmonogramu, podle kterého se postupuje. Zatím ale vždy marně,“ popisuje zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. O stejný dokument žádal podle zápisu z jednání dopravního výboru také zastupitel Jiří Witzany (SNK-ED), a to už v únoru. „Ještě není všemi účastníky autorizován, ale mělo by se tak stát do konce tohoto měsíce,“ sliboval mu tehdy zástupce odboru městského investora Jiří Zeman. Podobnou informaci opozice slyšela ještě několikrát.
Ovšem ani dnes, o téměř pět měsíců později, opoziční zastupitelé neznají, jaké lhůty mají být v průběhu stavby naplňovány. „Žádáme tedy o zveřejnění harmonogramu oficiálním dopisem radě města,“ řekla LN Kolínská a o totéž žádala na včerejším jednání kontrolního výboru zastupitelstva. Jako odpověď dostala příslib nového termínu. „Do příštího zasedání kontrolního výboru obdrží zastupitelé požadované informace,“ řekl včera vedoucí odboru investic Jiří Toman.
Podle Witzanyho vedení radnice i Metrostav s předložením dokumentu otálí, protože se nechtějí žádnými termíny zavazovat. „Obávají se, že když dají harmonogram, tak je budeme kontrolovat,“ řekl Witzany s tím, že dopravní výbor, ve kterém sedí, by měl dokument konečně dostat v polovině srpna.
Případné nedokončení tunelu včas, za které by mohl Metrostav, by vyšlo firmu draho. Ve své nabídce se totiž zavázala zaplatit pokutu přes pět milionů korun za každý den zpoždění.
Předseda kontrolního výboru František Hoffman (KSČM) včera také řekl, že kromě zadání odborných analýz o tunelu a jeho výstavbě chce poslat inspektory také na samotný odbor investic. „Chceme prověřit vnitřním auditem, jak skutečně pracuje odbor městského investora,“ řekl Hoffman novinářům po jednání výboru.