20. 10. 2009

Dopravce nemá finanční prostředky na zaplacení faktur. Výsledek hospodaření za tento rok představuje podle odhadu minus 2,55 miliardy korun.

Skoro jen samá záporná čísla. To je současný stav v pražském dopravním podniku. Jeho hospodářské výsledky jdou v minusu do stovek milionů korun.

Hledají se řešení, jak nepříznivou situaci zvrátit. Jedním z nich bude propouštění. O práci zřejmě přijde až 500 zaměstnanců, a to asi už příští rok.

V pondělí to na jednání finančního výboru hlavního města potvrdil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Členové výboru a městští zastupitelé pak museli z jeho úst vyslechnout i další nepříjemná čísla.

Malé výnosy, velké ztráty

„Došlo k několika negativním jevům. Například se snížil zájem cestujících o naše služby, což znamená ztrátu oproti předpokladu o 200 milionů korun. Také se nám nepodařilo prodat některý zbytný majetek, s čímž jsme počítali,“ konstatoval Dvořák.

Optimistická nebyla ani vyjádření dalších zástupců dopravního podniku. „Když se podíváme na výsledek hospodaření za prvních osm měsíců letošního roku, jsou výnosy o více než 625 milionů korun nižší, než se očekávalo,“ navázal Miroslav Choutka z ekonomického úseku dopravního podniku.Dalším obrovským problémem je, že DP nestíhá platit některé účty. V současné době jsou tak po době splatnosti faktury za přibližně 800 milionů korun.

Dluhy, kam se podíváš

„Přitom je navíc náš kontokorentní účet vyčerpán do minus 480 milionů korun, což už je takřka jeho hranice,“ doplnil k hospodaření ředitel DP Martin Dvořák.

Obdržel už dopis od vedení Škody Transportation, která dodává nové tramvaje a rekonstruuje staré vozy metra, aby DP začal faktury neprodleně splácet. „Žádám, abyste učinil konkrétní kroky k tomu, aby se platební morálka dlouhodobě zlepšila, a uhradili jste prioritně nejstarší zakázky,“ píše v dopise generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek.

Nejstarší nezaplacené pohledávky sahají až do března letošního roku.

Letošní ztráta přes 2,5 miliardy

Když se vše sečte, očekává Dopravní podnik hlavního města Prahy výsledek hospodaření za tento rok ve výši minus 2,55 miliardy korun. Takže vedení DP už nyní připravilo několik kroků, jak ztrátu pokrýt. Bude to například rozpuštěním rezerv na opravy majetku a další.

„To, co jsme už dlouho avizovali, se potvrdilo. Město zřejmě chtělo z dopravního podniku perpetum mobile, tedy za méně peněz více výkonů,“ prohlásil městský zastupitel a člen finančního výboru Karel Březina (ČSSD).

A bude se i propouštět

Dopravní podnik připravuje také další úsporná opatření. Tím nejnepříjemnějším bude propouštění.

„Samozřejmě už nyní šetříme i v jiných oblastech, například se nám podařilo snížit ceny náhradních dílů pro tramvaje a metro. Pravda je, že začínáme projednávat také snižování počtu zaměstnanců až o dalších 500 lidí, přičemž v minulosti už jedna velká vlna propouštění byla. Stavy jsme tehdy snížili asi o 1200 lidí,“ potvrdil Martin Dvořák.

Týkat by se to mohlo například zaměstnanců z opravárenských dílen tramvají a autobusů, a to podle Dvořáka vzhledem k tomu, že se vozový park modernizuje a nebude na opravy potřeba tolik osob. Propouštění zřejmě začne někdy v příštím roce, na tu dobu chystá DP velký balík úspor.

Méně turistů, pokles tržeb

Ředitel pražského DP vysvětlil i propad tržeb z jízdného o zhruba 200 milionů. Stojí za ním některé změny tarifů, přechod části zákazníků na roční jízdní kupon, který je v průměru mnohem levnější.

„Absolutní propad jsme zaznamenali v prodeji jednorázových a denních jízdenek, za čímž stojí mimo jiné pokles počtu turistů,“ prohlásil Dvořák.

Budou se rušit linky?

Petra KolínskáV souvislosti se závažnou finanční situací DP na jednání výboru zaznělo mnoho obav. „Zajímalo by mě, jestli už náhodou nejsme v situaci, kdy budeme muset omezovat nebo dokonce rušit některé spoje,“ sdělila Petra Kolínská (SZ), zastupitelka a členka výboru.

Na to ihned reagoval radní pro dopravu Radovan Šteiner, že taková opatření se nechystají. „Žádná taková omezení, a to podtrhuji, nebudou,“ zdůraznil.

Martin Dvořák ale připustil, že v tomto ohledu je možné nějaké úspory udělat. „Jsou zde takzvané souběžné linky. Kdy jede v podzemí metro a na povrchu ve stejné trase tramvaj či autobus. Zde bychom něco ušetřit mohli,“ připustil.

Požádají o jednu miliardu

Členové výboru se nakonec shodli, že je situaci nutné řešit a dopravnímu podniku finančně pomoci. Finanční výbor doporučil městské radě, aby DP pro rok 2009 dostal ještě zhruba jednu miliardu korun. Přesto s tím někteří nebyli spokojeni, neboť to podle nich neřeší celkové financování podniku.

„Tato situace navíc znamená stupňující se tlak na DP, což má špatné účinky na jeho stabilitu a v konečném důsledku vede i ke zjitřené atmosféře mezi zaměstnanci organizace,“ soudí předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD).

„Určitou naději proto vidím v nutné změně způsobu financování veřejné dopravy platné od prosince letošního roku. Město bude mít povinnost jasně vyčíslit objem požadovaných služeb a bude smluvně zavázáno k jejich finanční úhradě,“ řekl Hulinský.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 20.10.2009