13. 10. 2009
S hlučností se obyvatelé hlavního města musejí smířit. Praha se také v posledních letech snaží situaci na mnoha místech zlepšit.
„Jen za rok 2008 jsme do nejrůznějších úprav investovali 641 milionů korun,“ vypočítal radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ). I v příštích letech magistrát počítá se stovkami milionů do zmíněných opatření.
Rada hlavního města dostala před časem finální podobu akčního plánu na snižování hluku v metropoli. „Nejvíce hluku v Praze je z dopravy. I proto je nutné protihluková opatření zařazovat také již do připravovaných staveb. Akční plán se zabývá především odhlučněním stávajících komunikací. Dostane se tak například na Barrandovský most, Kolbenovu, Jižní spojku – Spořilov. Vyměníme dlažbu v Bělehradské a snížíme rychlost na ul. 5. května či Spořilovské,“ vyjmenoval Štěpánek.
Zmizí kočičí hlavy
Tišší bude nově také Francouzská ulice, jejíž opravy míří do finále. „Zde se podaří snížit hlučnost výměnou povrchu,“ upozornil mluvčí technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Kočičí hlavy by měly v budoucnu ze silnice zmizet i v Karmelitské, Svatovítské či Zenklově ulici.
Vůbec nejvíce hlukovou zátěž musejí lidé snášet v okolí ruzyňského letiště, Severojižní magistrály a Jižní spojky. Dokazuje to hluková mapa hlavního města. Kromě protihlukových zábran pomáhá také zpomalování rychlosti. „Dopravní a hlukové optimum je na padesáti kilometrech za hodinu,“ doplnil radní.
Snížení rychlosti ze 70 na 50 km/h znamená snížení hluku o pět až deset decibelů.
Po dlouhých sporech se také řeší situace v Holešovičkách. Zde se navrhovaly hlukové zábrany ve výši čtyř metrů, ale lidé to odmítli s tím, že se nechtějí dívat do zdi. Hledají se další možnosti. Na některých místech by pomohlo také lepší nastavení semaforů. Pokud na sebe dobře navazuje zelená, auta jedou plynuleji a hluk je nižší.
Město má k dispozici podrobný materiál, který zpracovala společnost Akustika Praha. Plán úprav je až do roku 2012 a řeší i snižování hluku tramvají.
Autor: Lukáš Marek
Zdroj: Pražský deník 13.10.2009