18. 2. 2009

Česká plynárenská unie (ČPU) kritizuje nákup sedmi stovek nových autobusů pro pražský dopravní podnik. Většina vozidel totiž bude podle rozhodnutí představenstva na naftu, naopak žádné z nich nebude s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Praha by podle ČPU pořízením těchto autobusů mohla snížit na polovinu náklady na pohonné hmoty.

Logo CNGNákup většiny autobusů s naftovým pohonem už minulý týden kritizovala zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Podle ní by autobusy na zemní plyn pomohly zlepšit ovzduší v metropoli, na jehož znečištění se ze 70 procent podílí právě automobilová doprava. Totéž tvrdí i ČPU. „Už dnes má naše hlavní město, nejen díky svému kopcovitému terénu, některé emisní limity horší než Londýn a New York,“ uvedla manažerka ČPU Markéta Schauhuberová.

ČPU také uvedla, že podle průzkumu agentury Ipsos Tambor z března 2008 a ledna 2009 by autobusy na CNG ve svém městě či obci uvítalo 88 procent obyvatel České republiky. Plynárenská unie dodala, že na zemní plyn v současné době jezdí desítky tisíc městských autobusů v USA, Číně nebo na Ukrajině.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP) vypsal před rokem výběrové řízení na 720 výhradně nízkopodlažních autobusů ve třech variantách. Chtěl koupit buď pouze naftové, nebo 200 autobusů na CNG a zbytek na naftu. Třetí varianta požadovala 20 kloubových vozidel na hybridní pohon a zbytek na naftu. Nakonec hodnotící komise doporučila vedení podniku vybrat třetí variantu. Podle Kolínské ale vítězná firma SOR Libchavy autobusy na zemní plyn rovněž vyrábí.

Vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn bývají dražší, dopravní podnik by kvůli nim zřejmě musel vybudovat také zvláštní čerpací stanici. Podle Kolínské je možné ale na nákup takových autobusů čerpat dotace, čerpací stanice zase běžně budují plynárenské firmy za to, že budou plyn odběrateli dodávat.

Dopravní podnik zatím odmítl výběr dodavatele komentovat, podrobnosti chce zveřejnit ve středu na tiskové konferenci.

Dodávka nových autobusů by měla být zahájena ještě letos, DP počítá s tím, že koupí každoročně 60 standardních a 30 kloubových autobusů. Ročně tak podnik zaplatí asi 500 milionů korun.

Autobusy, které jezdí v pražské hromadné dopravě, jsou dlouhodobě ve špatném technickém stavu. Podnik v posledních čtyřech letech koupil pouze 64 nových vozů. DP má 1148 autobusů, jejichž průměrné stáří je 9,7 roku. Většina autobusů má přitom životnost 12 let. Dalších 12 vozů si DP pronajímá.

Zdroj: ČTK 17.2.2009