5. 5. 2008
Letošní rok bude pro Česko důležitým z hlediska rozvoje sítě čerpacích stanic na stlačený zemní plyn (CNG). Po relativně dlouhé stagnaci, kdy se v tomto směru nic zvláštního nedělo, je do konce roku plánováno otevření až devíti nových stanic, tedy poloviny současného počtu.
Jde přitom o poměrně výraznou změnu, protože do dění kolem CNG se rozhodla vstoupit i Praha coby provozovatel největšího městského dopravního podniku v zemi. „Vypsali jsme výběrové řízení, které má tři varianty. Jednak mohou uchazeči nabídnout dieselové autobusy, jejichž míra ekologičnosti se blíží těm plynovým, dále hybridní vozy a také vozy na CNG. V řádu týdnů bychom měli vědět, která alternativa bude pro nás nejvýhodnější,“ řekl týdeníku EURO mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Ondřej Pečený. Ještě před rokem však pražský magistrát CNG odmítal. „Dopravnímu podniku chybí potřebná infrastruktura. Praha se bude orientovat na nákup vozidel plnících normu Euro 4 a posléze Euro 5. Výhledově počítáme s pohonem na palivové články, které jsou nyní v některých evropských městech ve zkušebním režimu,“ uváděl tehdy radní pro dopravu Radovan Šteiner. Nyní se však situace změnila. Autobusy na CNG mají velkou šanci se prosadit s ohledem na takzvaný akční plán pražské energetické koncepce. „Vzhledem k přijatému akčnímu plánu musí hlavní město převést část svých kapacit na alternativní pohon, tedy na CNG,“ tvrdí Markéta Schauhuberová, manažerka obchodních činností České plynárenské unie. Ze současných zhruba třinácti set provozovaných autobusů by mělo být podle ní nahrazeno dvě stě vozidel autobusy na zemní plyn. Ty jsou zhruba o milion korun dražší než vozy s běžným naftovým motorem. Stát jejich nákup podporuje dotací až 900 000 korun podle délky vozidla, 200 000 korunami přispívají plynárenské společnosti. V Česku zatím jezdí něco málo přes 200 těchto autobusů.
Situaci totiž komplikuje nedostatek čerpacích stanic. V Praze jsou v provozu zatím pouze dvě, a to prakticky v těsném sousedství v Michli. „Do konce roku začnou pracovat čerpací stanice v Ruzyni a v areálu Pod Šancemi na severu Prahy, který patří Pražským službám. Pokud to bude možné stihnout, vznikne i stanice ve Vršovicích,“ vyjmenovává Schauhuberová. Všechny nově vystavěné čerpací stanice by měly být veřejné. Právě Pražské služby již vozy na CNG provozují. Podle radního za Stranu zelených Petra Štěpánka se podařilo prokázat, že tato auta zlepšují životní prostředí v Praze na těch nejexponovanějších místech. „Jakmile se podaří protlačit jen několik málo nových stanic, začnou na CNG přecházet firmy a prostředí v Praze se ještě zlepší. Je to totiž jednoznačně ekonomicky výhodné,“ domnívá se radní Štěpánek. Naráží tak na hlavní přednost CNG, jíž je nízká cena – zhruba poloviční ve srovnání s benzinem a naftou. Zemnímu plynu podle Štěpánka nehrozí to, co potkalo LPG, což je směs propan-butanu, vyráběná z ropy. „Zemního plynu jsou daleko větší zásoby, jeho cena je stabilnější než cena ropy, a navíc jde o primární produkt, který se kromě čištění nijak nezpracovává,“ vypočítává výhody CNG Štěpánek. Navíc pro něj existuje výjimka z platby spotřební daně až do roku 2020.
K nynějším čerpacím stanicím na CNG se přidají také nové pumpy v České Lípě, Trutnově, Semilech, Pardubicích a Havířově. „Jakmile se prolomí problém typu,slepice nebo vejce‘, podíl CNG se dramaticky zvýší,“ věří radní Štěpánek. Praktické zkušenosti firem, které už dnes vozy na CNG provozují, jsou vesměs pozitivní. Zhruba rok po Praze operuje taxislužba s vozy Opel Zafira CNG, která díky nižším provozním nákladům jezdí za výhodnější ceny. Ve srovnání s průměrem, pohybujícím se okolo 27 korun, vozí 1. Cheap Taxi za devatenáct korun za kilometr. „Jen je potřeba najezdit ty desetitisíce kilometrů, abychom ověřili do detailů spolehlivost,“ říká majitel taxislužby Miloš Plašil.
Když se plynařům slíbené nové čerpací stanice podaří postavit, mohl by se tím nastartovat zájem zákazníků o vozy na CNG. Ty jsou totiž jinak asi o deset procent dražší než automobily na klasický pohon. „A to pak třeba přiměje nějaký pumpařský řetězec, aby toto alternativní a relativně čisté palivo také nabízel,“ doufá Štěpánek.
***
Stát podporuje nákup autobusů na CNG dotací až 900 000 korun, dvěma sty tisíci přispívají plynárenské společnosti
SITUACE
* Na český trh vozy na CNG dodávají General Motors, Fiat, Citro¨en, Renault či Volkswagen. * Auta jezdící na zemní plyn jsou proti klasickým automobilům asi o deset procent dražší. * Provozní náklady vozu na CNG jsou proti benzinu zhruba poloviční. * Dojezd vozu na CNG je zhruba 300 až 400 kilometrů.
PRŮMĚRNÉ CENY BENZINU NATURAL 95 A CNG
*do 31. 12. 2006 byla na CNG spotřební daň ve výši 2,36 Kč. Od 1. 1. 2007 zrušena
Zdroj: Euro | 5.5.2008 | rubrika: Report | strana: 40 | autor: KAREL ZAORAL
O autorovi| KAREL ZAORAL (karel.zaoral@euro.cz)