3. 6. 2016
Opakovaně upozorňujeme na „garážgate“, kterou postupně uskutečňuje vedení Prahy 1. V plánu je utratit stovky milionů z kasy městské části na výstavbu podzemních garáží na různých místech Prahy 1. V diskuzích o problémech s parkováním a s dopravou v centru, které bývají leckdy dosti emotivní, se trochu ztrácí to zásadní: Rozpočtové rezervy Prahy 1, získané zejména prodejem obecního majetku, budou utraceny na výstavbu několika stovek parkovacích míst pod zemí, kde bude parkovat jen pár vyvolených.
Protože o plánech výstavby garáží se dozvídáme postupně, je vhodné si zrekapitulovat, co se aktuálně chystá: Garáže ve vnitrobloku ve Štěpánské – 63 míst – 115 milionů korun Podzemní garáže Na Františku – 150 míst – 230 milionů korun
Kromě těchto nejaktuálnějších projektů za bezmála 350 milionů víme ještě o plánech garáží na Senovážném náměstí, podzemních garáží v Hradební ulici a o dvou záměrech podzemních garáží v dolní a v horní části Václavského náměstí. Zda a v jaké míře se tyto projekty chystá financovat obec, není zatím přesně známo. V praxi ale podnikatelé a developeři nemají zájem do podobných projektů investovat – když je parkování na povrchu dostupné skoro zadarmo, byla by investice do stavby garáží ztrátová – takže obec nejspíš zaplatí další stovky milionů z obecní kasy, to už jsme odhadem na miliardě korun.
Zapomeňme však alespoň na chvíli na obecné diskuze o prospěšnosti parkování. Praha 1 je velmi bohatá městská část a může si vybrat, jak své peníze využije. A může být velkorysá. Pro začátek připomeňme, že v mnoha kolonkách rozpočtu Prahy 1 finance výrazně nedostačují – v sociální oblasti, ve školství, ve zdravotnictví, chybí peníze na strážníky, atd. Co s uspořenými stovkami milionů? Co všechno by šlo na Praze 1 zlepšit, milý čtenáři, milá čtenářko? Opravdu chceme úspory vyplýtvat na parkování pro pár šťastlivců?
autoři: Kateřina Klasnová a Petr Kučera
(článek byl zaslán k publikaci do Magazínu Prahy 1)