21. 5. 2008

Navzdory včerejším komplikacím stále platí původní plán: tunelem pod Stromovkou by první auta měla projíždět již v roce 2011. Bude součástí nejdelšího městského tunelového komplexu v Evropě, který spojí severozápadní část městského okruhu.

Kromě úseku Královská obora zahrnuje stavba mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu dva další tunelové úseky. Úsek Brusnice povede od Malovanky k Prašnému mostu a úsek Dejvice od Prašného mostu k Letenské pláni.

„Zprovoznění celého komplexu o celkové délce 6382 metrů předpokládáme v roce 2011,“ sdělil František Polák ze společnosti Metrostav, která se na stavbě podílí.
Historie komplexu Blanka sahá do začátku 90. let. V roce 1994 se město rozhodovalo mezi třemi variantami podzemní stavby – Danou (Dejvice), Hanou (Holešovice) a Blankou (Bubeneč). Nakonec zvítězila posledně jmenovaná. Vroce 2002 se stavba dostala do územního plánu a v dalších letech probíhaly přípravy na její realizaci.
Vloni v červnu začala výstavba tunelu v úseku mezi Špejcharem a Pelc–Tyrolkou záborem části letenské pláně. Hlavním argumentem obhájců nákladné stavby je, že tunel Blanka podstatně zkrátí průjezd městem. Zatímco nyní auta jedoucí mezi jihem a severem metropole často uvíznou v nekonečných zácpách na magistrále, za čtyři roky řidiči projedou tento úsek prakticky celý pod zemí bez zbytečných prodlev v kolonách a na semaforech.

Stavba má však i své kritiky, například mezi zelenými. Jedním z jejich argumentů proti stavbě jsou peníze. „Je to pro město finanční i dopravní hazard. Praha začala stavbu šestikilometrového tunelu Blanka za třicet miliard bez toho, že by věděla, jak bude financovat stavbu v příštích letech,“ uvedla zastupitelka Strany zelených Petra Kolínská.
Představitelé metropole ale stavbu dlouhodobě obhajují a její kritiku odmítají. „V moderním městě musí auta pod zem, nechceme, aby se Pražané za pár let udusili výfukovými plyny,“ prohlásil primátor Pavel Bém. Přes dvacet miliard na financování projektu podle něj město najde.

Autor: Jan Puci, Petr Kupec

Zdroj: Pražský deník 21.5.2008