12. 5. 2008

Praha, 9. 5. 2008
Ve čtvrtek byly slavnostně otevřeny 3 stanice na novém úseku metra trasy C. Jeho výstavba se zařadila k nejdražším v historii.

Pro desítky tisíc lidí žijících na severu metropole je to důvod k oslavě, pro daňové poplatníky přinejlepším k rozpakům. Tři nové stanice pražského metra sice usnadní dopravu ze severního města do centra, ovšem stavba se prodražila téměř o dvě miliardy korun. Praha navíc podle zjištění HN staví metro pomaleji než srovnatelná evropská města.

Nově otevřený úsek se třemi stanicemi Střížkov, Prosek a Letňany patří k nejdražším v historii. Trať dlouhá 4,6 kilometru stála 15 a půl miliardy korun. Přitom v roce 2004 měla stát podle výsledku výběrového řízení jen 12,8 miliardy plus miliardu na projekty a výkupy pozemků. Metro se tak za čtyři roky prodražilo o 1,7 miliardy korun. Proč? „Kromě změny úprav stavebních konstrukcí ve všech stanicích náklady změnily nové technologie a třeba rozšíření kamerových dohledů,“ říká mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Nový úsek je ale v přepočtu na kilometr výrazně dražší než předchozí část, která se stavěla v horším geologickém terénu. „Jako člověk si myslím, že stavba metra je předražená,“ říká opoziční zastupitelka ze Strany zelených Petra Kolínská. Za vyšší cenu mohou i požadavky města, které chtělo změnit vzhled a okolí stanic. Třeba stanice Prosek po změnách vyšla na více než miliardu korun. Prodražila se i stanice Střížkov s vestibulem ve tvaru velryby. Jen na architektonické ztvárnění šlo podle informací HN půl miliardy. Cenou nového úseku metra se zabýval i kontrolní výbor magistrátu, ale podezření z předražení nepotvrdil.

Pomaleji než ve světě

V porovnání s dalšími evropskými městy staví Praha metro pomaleji. Od roku 1994 přibylo 16 stanic na dvaceti kilometrech. Pro představu: v Mnichově postavili od roku 1994 nových 27 kilometrů metra. V Kodani za posledních deset let vyrostlo 21 kilometrů metra s 22 stanicemi.

Otevřením trasy do Letňan se poprvé za 34 let historie metra přerušila stavba pražské podzemní dráhy. Když byly v minulosti otevírány nové stanice, dělníci už vždy pracovali na jiných úsecích.

Další část metra, tentokrát na trase A, se začne stavět zřejmě v příštím roce. V roce 2016 pak povede metro z Dejvic na ruzyňské letiště.
V roce 2010 by se měla začít stavět nová trasa D, tentokrát má jít o menší metro bez řidiče. Oba nové úseky mají stát dohromady 80 miliard korun.

Zdroj: iHNed.cz | 11.5.2008 | rubrika: Domaci.iHNed.cz | strana: 0 | autor: Petr Sehnoutka