2. 1. 2008

Osud severozápadní části pražského okruhu je stále nejistý. Pražský magistrát a Ředitelství silnic a dálnic trvají na jižní trase, přestože se k ní váže odpor ekologů, komunálních politiků a obyvatel šesté městské části. Nelíbí se ani Bruselu, protože má negativní hodnocení dopadů na životní prostředí a pravděpodobně nezíská dotace z Evropské unie.


Úřad: studie je k ničemu

Předseda Strany zelených Martin Bursík po nástupu do úřadu řekl, že mu není jižní trasa po vůli a preferoval by severní variantu. Vyjednal proto vypracování studie proveditelnosti severní varianty firmou Mott&MacDonald. Výsledek říká, že severní trasa je levnější, ekonomičtější, dopravně jednoduší a šetrnější k lidem a přírodě.

Ministerstvo dopravy to však odmítá. „Studie neprokázala vůbec nic. Má pouze tři popsané strany, včetně shrnutí. Nelze ji brát jako důvod k tomu, aby se zahodily roky práce na jižní trase,“ říká rezolutně mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Jeho nadřízený ministr Aleš Řebíček přitom ještě loni tvrdil, že úřad se bude výsledky studie řídit.
Dálnice jako soukromý podnik?

Ředitelství silnic a dálnic tedy i nadále připravuje jižní variantu. Nedávný rozhovor s ministrem Martinem Bursíkem pro Aktuálně.cz napověděl, že ani zelený místopředseda vlády nebude mít dost sil tuto situaci zvrátit.

„Přípravy už jsou strašně daleko. Myslím, že primárně jsou za tím majetkoprávní vztahy, že někteří lidé prosazují jižní suchdolskou trasu jako svůj vlastní ekonomický zájem. Budeme jednat, ale tady bude strašně silný politický tlak,“ uvedl doslova Bursík.

Stavba nezačala, brání se Suchdol

Obyvatelé Suchdola, který má stavba ohruhu zasáhnout nejvíc, se ale podobným výrokům brání. „Dosud nebylo vydáno územní rozhodnutí o stavbě, o stavebním povolení ani nemluvě a nezačaly se vykupovat ani pozemky. O žádném nevratném nebo pokročilém stadiu stavby nelze hovořit,“ oponuje zastupitel Suchdola Jaroslav Korf. Odmítá i argument, že jsou za stavbou majetkoprávní vztahy či silný politický tlak.

„Úvahu, že za stavbou jsou nějaké minoritní zájmy několika lidí, považuji za krajně problematickou či zcela nepřijatelnou. V demokratickém a právním státě musí přece naopak vláda a všechny její instituce takovým tlakům čelit,“ říká Korf.

Boj Suchdolských proti okruhu trvá již více než deset let a jak se zdá, neskončí ani letos. O případ se začala zajímat i Evropská unie, z jejíchž prostředků má být stavba spolufinancována.

Autor: Hana Válková

Zdroj: Pražský deník (http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/suchdol20080102.html)