27. 11. 2007

Návrh rozpočtu hlavního města Prahy pro rok 2008 je alarmující. Ačkoli kapitola doprava spolkne téměř polovinu městského rozpočtu – 19,5 miliard Kč, na výstavbu nových tramvajových tratí nepůjde podle předloženého návrhu ani koruna. V příštím roce zůstane rozvoj veřejné dopravy popelkou – hlavní investice půjdou do výstavby dálnice uprostřed města – městského okruhu.

Klub zastupitelů hlavního města zvolených za Stranu zelených je znepokojen návrhem rozpočtu, zejména v kapitole doprava. I když si tato kapitola nárokuje téměř polovinu celého rozpočtu města (přesně 44%, tj. 19,5 mld.), nezbyla ani koruna na výstavbu nových tramvajových tratí nebo budování bezbariérových přístupů do stanic metra.

„Výsledek porovnání výše investic do výstavby kapacitních silnic a výše investic do rozvoje městské veřejné dopravy je alarmující. Jen do výstavby městského okruhu, dálnice uprostřed města, má jít v příštím roce 7,5 miliardy. Na rozvoj městské veřejné dopravy jenom 2,9 miliard. To je zcela v rozporu s programovým prohlášením Rady hl. m. Prahy, které obsahuje závazek preference veřejné dopravy „Jednoznačnou prioritou Rady bude i nadále podpora městské hromadné dopravy (dále jen MHD). Rada chce udržet její mimořádně vysoký podíl na celkových přepravních objemech ve městě a proto bude cílevědomě zkvalitňovat a rozšiřovat síť MHD…“ komentuje návrh rozpočtu předsedkyně klubu Petra Kolínská a dodává „celkové náklady na severozápadní část městského okruhu budou minimálně 30 miliard, takže podobná bilance výdajů diskriminující rozvoj veřejné dopravy nás čeká ještě několik dalších let.“

„Ta čísla jsou pro nás nepřijatelná, i když do investic na rozvoj veřejné dopravy započítáme peníze z evropských fondů a povinný příspěvek z národních zdrojů. Jejich výše je nejasná, žádný souhrnný materiál totiž zastupitelé nedostali. Podle našich výpočtů to bude pro příští rok něco kolem 2 miliard na rozšiřování tramvajové sítě a výstavbu a modernizaci metra,“ vysvětluje zastupitelka Zelených Zuzana Drhová.

„Schvalování rozpočtu připomíná hru na slepou bábu, předložený materiál má řadu formálních i věcných nedostatků. Zastupitelé nemají například k dispozici informaci, kolik bude každý jednotlivý investiční projekt stát celkem a kolik již za něj bylo utraceno,“ říká Petra Kolínská.

Podrobnosti o negativních vlivech městského okruhu – http://zachranmeletnou.cz/1692/zl_rubrika/tunel-blanka/

Kontakt:
Mgr. Petra Kolínská, předsedkyně klubu zastupitelů SZ v ZHMP, tel.:776 552 022

Ing. Zuzana Drhová Ph.D, členka ZHMP za SZ, tel.:777 230 356

Tiskovou zprávu ve formátu *.pdf si můžete stáhnout zde

Grafické vyjádření nepoměru mezi investicemi do veřejné dopravy a do výstavby městského okruhu

Graf č.1