17. 12. 2020
Zastupitelstvo na dnešním jednání těsnou většinou 33 hlasů schválilo záměr na výstavbu paralelní dráhy Letiště Václava Havla. Nepotvrdilo tak dvě usnesení z 30. 11. a 7. 12. 2020, kterými radní odmítli návrh na změnu územního plánu, potřebnou pro stavbu ranveje. Praha se rozhodla nerespektovat sílící hlas veřejnosti i političek a politiků napříč spektrem, kteří upozorňují na nutnost desítky let starý záměr paralelní dráhy revidovat.
Plán na paralelní dráhu již 15 let rozporují především obyvatelé a politici Suchdola, Nebušic, Lysolají, Dolních Chaber, Prahy 6 a Prahy 8. Pro tyto městské části, stejně jako pro Prahu 1, která se k projektu vyjádřila negativně minulý rok, by nová dráha položená blíže městu znamenala jasné zhoršení životních podmínek.
Kampaň Zelených a aliance příznivců s názvem 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu? aneb Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat! upozornila na řadu dalších problémů, spojených s neudržitelností letecké dopravy, neúměrnou zátěží pro životní prostředí, přeturistováním centra, neřešeným napojením na regiony a nedodržením globálních závazků. Během roku a půl získala silné spojence: náměstka primátora Petra Hlubučka a STAN, 12 senátorů a posléze i pražské zastupitelské kluby Pirátů, Prahy Sobě a včera také pražskou KDU-ČSL.
Ve prospěch nové ranveje dnes hlasovali členové klubů ANO, ODS a část koaličních Spojenců pro Prahu z řad TOP 09. Rozložení stran odráží čím dál častější stav, kdy TOP 09 nerespektuje koalici na hlavním městě a na zasedáních zastupitelstva hlasuje s pravicovou opozicí.
„Bohužel jsme se dnes nijak neposunuli. Zastupitelstvo svým hlasováním vrátilo Prahu o 50 let zpět, z roku 2020 do doby vzniku projektu. Do doby, kdy problémy dneška nikoho netrápily,“ říká Vít Masare, spolupředseda pražských Zelených a iniciátor kampaně 55 miliard.
„Investovat v dnešní době do rozvoje letecké dopravy místo železniční je velmi krátkozraké, nehledě na zhoršování klimatické krize. Zelení napříč Evropou pracují na vyškrtnutí rozšiřování letišť z podporovaných projektů Transevropské dopravní sítě TEN-T,“ dodává Jana Jebavá, spolupředsedkyně Zelených v Praze.
Hlasování předcházela dlouhá veřejná diskuze, vůbec první s členy Rady a Zastupitelstva Prahy. Do debaty se přihlásilo skoro dvacet Pražanů, včetně ředitele Pražské ZOO, předsedkyně Akademie věd, kvestora České zemědělské univerzity nebo senátora, který představil výstup z Fóra pražských senátorů, které vyzvalo vládu záměr rozšíření letiště opustit.
Řada dalších občanů se už do sálu kvůli covidovým opatřením nedostala. Většina mluvčích poukazovala na negativní aspekty záměru, od těch environmentálních přes ekonomické až po nesmyslnost realizace desítky let starého záměru v aktuální situaci Česka a Evropy.