21. 4. 2015

Při jednání o budoucnosti výběru jízdného začalo vedení Prahy a Dopravního podniku hledat alternativní způsoby prodeje jízdenek. Jedním z nich bylo rozšíření dosavadní spolupráce se společností Erika a.s., která pro pražskou MHD poskytuje SMS jízdenky, o mobilní aplikaci prodej časových kuponů.

Smlouva s touto společností byla uzavřena na základě pilotního provozu bez otevřené soutěže a za podmínek, které prošetřuje policie. V přímé souvislosti s původním kontraktem bylo zahájeno trestní stíhání více než desítky osob, včetně někdejšího ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka. Přesto získala firma s neprůhlednou vlastnickou strukturou od roku 2007 za SMS jízdenky již téměř tři čtvrtě miliardy korun a i nadále jí Pražané odvádějí každoročně přes 100 milionů.

„Smlouvu považuji za nevýhodnou. Je uzavřena na deset let, což je v oblasti elektronických služeb velmi dlouhá doba, na elektronický nákup jízdenek má firma monopol a marže z prodaných jízdenek dosahuje i po snížení téměř 25%. Výpověď smlouvy je téměř nemožná,“ dodává k tomu členka dozorčí rady Dopravního podniku a zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Zastupitelé Trojkoalice proto považují za nezbytné spolupráci se společností Erika a.s. dále nerozšiřovat a neprodleně začít s přípravou otevřených veřejných soutěží na jednotlivá řešení prodeje jízdenek a časových kuponů.

„Dopravní podnik by měl hledat způsob, jak se ze smlouvy vyvázat, a ne ji naopak rozšiřovat.,“ shrnuje Petra Kolínská (SZ).

 „Tlak na uzavření dalšího dodatku připomíná časy, o kterých jsme si mysleli, že jsou již dávno minulé. Otevřená veřejná soutěž je jedinou možnou transparentní cestou zadání zakázky,“ říká Petr Hlubuček (STAN), člen dozorčí rady Dopravního podniku a starosta MČ Praha-Lysolaje.