26. 4. 2013
Radní hlavního města odmítli vyhovět požadavkům městských částí a rozšířit systém placeného parkování, protože navržené rozšíření je nekoncepční. Ještě několik dnů před rozhodnutím radní Nosek sliboval městským částem spuštění rozšířených zón od února 2014. Kličkování magistrátní koalice při schvalování parkovacích zón ukazuje na neschopnost formulovat promyšlenou dopravní koncepci pro Prahu. Zelení vyzývají vedení města, aby se při revizi placeného parkování inspirovalo ve Vídni.
Po dvouleté přípravě na rozšíření zón se magistrát vrací na začátek. Důvodem je zjevná potřeba koncipovat systém placeného parkování systémově pro širší centrum Prahy a opustit dosud sledovanou logiku parcelace zón podle hranic městských částí. Nepromyšlenou přípravou rozšíření současného systému do dalších MČ se promrhalo mnoho milionů z veřejných prostředků investovaných do projektů jednotlivých zón. Obrat vedení Prahy je však příležitostí změnit od podstaty nevhodný a neefektivní systém a zbavit se jeho nedostatků.
Zelení vyzývají vedení hlavního města, aby se při formulaci nové koncepce parkovací politiky inspirovalo ve Vídni. Tamní systém nerozlišuje místa pro parkování návštěvníků a rezidentů a je založen na jednoduchých parkovacích lístcích a SMS parkingu. Odpadá tak potřeba vyznačování vodorovného značení a parkovacích automatů, které jsou nejdražší provozní komponentou pražského systému a zbytečně zabírají veřejný prostor.
Placené parkování může být daleko účinnější a neklást zbytečné překážky jednotlivým uživatelům (zejména řemeslníkům nebo rodinným návštěvám). Již současný systém vytváří pro Prahu čisté příjmy kolem 250 milionů ročně, náklady na provoz přitom činí kolem 70 milionů. Zelení navrhují, aby zisky z parkovacích zón investovala Praha do zkvalitňování a rozvoje veřejné dopravy a výstavby P+R parkovišť.
„Zelení vyzývají primátora a radu hlavního města k urychlenému vytvoření a zavedení jednotného modelu parkovací zóny platné pro širší centrum Prahy a k zásadnímu urychlení přípravy výstavby P+R parkovišť na uzlových stanicích veřejné dopravy, včetně příměstské železnice. Smlouvy na provoz už zavedených zón mohou postupně doběhnout, v dalších oblastech je možné rovnou zavádět revidovaný systém a oba postupně integrovat,“ uvedl Ondřej Rut, člen vedení pražské SZ a místostarosta Prahy 3.
„Zóny placeného parkování musí být součástí promyšleného systému regulace individuální automobilové dopravy, dalšími jsou výstavba P+R parkovišť, zavedení nízkoemisních zón či mýtného v centru Prahy. Magistrát by měl přijít s ucelenou dopravní koncepcí, která zde dodnes chybí,“ uvedla Zuzana Drhová, místopředsedkyně pražských zelených a zastupitelka MČ Praha 13.
„Výnos z parkování musí být 100% příjmem města, není nejmenší důvod, aby peníze mizely u prostředníka. Větší část výnosu by měla jít na podporu městské hromadné dopravy, aby bylo maximum motoristů motivováno přesednout do MHD nebo na kolo,“ uzavřel Petr Štěpánek, předseda pražských zelených a zastupitel MČ Praha 4.
Tisková zpráva pražské organizace Strany zelených ze dne 26. 4. 2013
Příloha č.1: Placený parking ve Vídni – inspirace pro Prahu
Příloha č. 2: Rozdělení výnosů z provozu parkovacích zón za rok 2011
Ilustrační obrázek: Malostranské náměstí v historickém centru využívané jako parkoviště