10. 10. 2012

Ve středu 10. října 2012 bylo na Spořilově podepsáno memorandum k Dopravnímu desateru pro Spořilov mezi
Dr. Janou Růžičkovou zastupující sdružení SOS Spořilov a předsedou pražských
zelených a senátním kandidátem v Praze 4 Petrem Štěpánkem. Dopravní desatero vychází
především z dokumentů připravených a prosazovaných v době, kdy byl Petr Štěpánek
radním na HMP a na základě jeho poznatků z 10 let opoziční práce v Praze 4.

 „Klíčovou součástí dohody je, že se jedná o opatření, která mohou být implementována OKAMŽITĚ. Je to například úplný obousměrný zákaz noční jízdy kamiónů Spořilovskou a
Jižní spojkou, okamžitá dopravní opatření jako zjednosměrnění Hlavní ulice, které
eliminují ze sídliště přelévající se dopravu z rychlostních komunikací, výměna
povrchů za tichý asfalt nebo instalace mobilních protihlukových stěn s následnou
výstavbou protihlukové clony zakrytím zářezu Spořilovské s parkovou úpravou,“
specifikuje opatření z desatera Štěpánek.


Memorandum k Desateru pro Spořilova. 
Při opakovaných setkáních s předsedou pražských zelených a kandidátem do Senátu
Petrem Štěpánkem byl představen návrh souboru dopravních opatření k okamžitému
zklidnění v oblasti Spořilova a na přilehlých komunikacích pracovně nazvaný Dopravní
desatero pro Spořilov. Tato opatření vycházejí z mnohaletého působení zastupitele
Štěpánka v zastupitelstvu městské části Praha 4 a na základě dokumentů a opatření
připravovaných a prosazovaných Štěpánkem ve funkci radního hlavního města Prahy v
letech 2006-2009 (Akční plán snižování hluku pro aglomeraci Praha 2008, Opatření ke
zlepšení kvality ovzduší na území HMP – k nalezení na www.sos-sporilov.cz).
Zúčastnění se domluvili na dalším prosazování záměrů ke snižování hluku a emisí na
Spořilově se zvláštním důrazem na oblast Spořilovské ulice.

RNDr. Jana Růžičková, CSc.
za sdružení SOS Spořilov
Mgr. Petr Štěpánek, CSc.
senátní kandidát

Příloha 
Dopravní desatero pro Spořilov:
1. Okamžitý zákaz obousměrné jízdy kamiónů v noci od 22h do 6h platný pro
Spořilovskou, Štěrboholskou radiálu, SJ magistrálu a Jižní spojku
2. Okamžité snížení rychlosti na Spořilovské v obou směrech 
3. Okamžité zahájení prací na výměně povrchu na všech hlavních komunikacích na
Spořilově za povrch snižující hlučnost (tzv. tichý asfalt)
4. Okamžitá instalace mobilních protihlukových bariér podél Spořilovské, Jižní
spojky a D1 a jejich postupná náhrada trvalým řešením, nejlépe v podobě kombinace
úplného zakrytí s parkovu úpravou a polykarbonátového tubusu (obě opatření budou pro
Spořilov užitečná i po odvedení kamiónové dopravy).
5. Okamžité zjednosměrnění úseků Hlavní ulice, aby nesloužila jako objízdná trasa
pro přeplněné rychlostní komunikace.
6. Okamžité zahájení postupného převodu nákladní dopravy na železnici v souladu s
dopravní politikou hl.m. Prahy i vlády ČR.
7. Okamžité vytvoření nízkoemisní zóny Spořilov, kam budou moci vjíždět jen
automobily splňující přísné emisní normy (nebude se vztahovat na rezidenty –
obyvatele Spořilova)
8. Okamžité zavedení parkovacích zón zvýhodňujících parkování rezidentů (aby jim
parkovací místa nezabírali lidé dojíždějící na metro a tramvaj)
9. Okamžité navrácení přímých linek MHD k zastávkám metra
10. Okamžité celkové posílení MHD do oblasti Spořilova, zvláště pak navrácení linek
tramvaje č. 11 končících na Nám. bří Synků a zkrácení intervalu metra C i mimo
špičku.