21. 6. 2012

Pražská koalice ODS a TOP09 se v těchto dnech rozhodla sehrát komedii na téma úspory ve veřejných rozpočtech. Výměnou za úsporu necelé půlmiliardy korun (což je např. polovina ceny městského plaveckého stadionu Šutka) dostanou Pražané méně vypravených spojů. Díky tomu naroste množství jedoucích i stojících aut v centru města i znečištění zoufalého pražského ovzduší. Zelení vyzývají primátora Bohuslava Svobodu a náměstka pro dopravu Josefa Noska: vezměte si v této věci příklad z Pavla Béma a návrh na škrty ve veřejné dopravě roztrhejte!

“Dopravní koncepce pražské ODS a TOP09 je úchylná. Místo programové podpory ekologických forem dopravy koalice systém MHD programově likviduje. Platí totiž jednoduchá rovnice: Méně peněz pro veřejnou dopravu = méně spojů + více aut + více hluku + špinavější vzduch v pražských ulicích,” tvrdí Ondřej Rut, místostarosta Prahy 3 a člen vedení pražských zelených.
“Změny v dopravě nejsou provedeny na základě projednané koncepce, ale jsou výsledkem svévolnych škrtů náměstka Noska. Jeho neschopnost řešit finanční ztráty při výstavbě tunelu Blanka se tak promítá do omezování MHD. Důsledky pocítíme na kvalitě MHD, zhoršeném životním prostředí a dopadech na zdraví Pražanů,” říká předseda pražské SZ Petr Štěpánek. 
„Navržený systém přináší rozvrat současného dobře fungujícího linkového vedení MHD, podle kterého si lidé přispůsobují své zaměstnání či bydlení, a které obsahuje všechna důležitá spojení do škol, na úřady či k lékaři. Je to zřejmě snaha současného vedení města, aby se lidé vrátili zpět do aut, které dosud pražští obyvatelé používají v menší míře než je obvyklé jinde ve světě,“ vysvětluje Petr Hnyk ze Strany zelených v Praze.
“Zelený pohled na pražskou dopravu je v naprostém protikladu k současné pravicové koalici. SZ podporuje rozvoj MHD včetně výraznějšího zapojení vlaků, růst počtu vnitroměstských vlakových zastávek a přestupních uzlů s parkovišti Park and Ride. Jsme pro razantní pokles ceny roční tramvajenky na úroveň 3650 Kč za rok, v čemž jsme se inspirovali ve Vídni. Jsme pro veřejnou dopravu přístupnou pro všechny sociální skupiny. Proto vyzýváme pány Svobodu a Noska: roztrhejte nesmyslný návrh na omezení pražské dopravy a soustřeďte se místo likvidace MHD na její rozvoj,” říká Petr Vilgus, zelený zastupitel z Prahy 8.

Namátkou příklady nesmyslně rušených linek:
Zrušení linky 148 v úseku Kavčí hory – Budějovická. ROPID navrhuje vyškrtnout jediný autobus z Podolí do Krče na radnici městské části Praha 4 na Budějovické. Děje se tak přitom jen rok po přestěhování radnice na Budějovické náměstí. Naopak je posílena linka jezdící k bývalé radnici v Táborské v Nuslích, kde již úřad nesídlí.
V Praze 5 léta fungovalo přímé autobusové spojení Smíchovské nádraží – Filmové ateliéry – Slivenec. Podle návrhu bude toto přímé spojení rozseknuto na tři oddělené linky – celková úspora je však nulová, protože souhrn výkonů se nemění, pouze se lidem znepříjemní cestování.

Kontakt pro více informací: Petr Štěpánek, tel.: 608 702 154, e-mail: petr.stepanek@zeleni.cz

Odkazy:
TZ Ropid: Nová síť metropolitních linek se chystá k září 2012
http://www.ropid.cz/tiskove-informace/nova-sit-metropolitnich-linek-se-chysta-k-zari-2012__s193x1498.html
Ročenka dopravy: Rozdění cest dle typu použitého dopravy
http://www.tsk-praha.cz/rocenka/udi-rocenka-2011-cz.pdf

Tisková zpráva Strany zelených v Praze ze dne 21. 6. 2012

Fotografie: Dezidor, cs.wikipedia.org, tento soubor podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Unported