29. 2. 2012

V těchto dnech se rozhoduje o vybudování dozorového kamerového systému a instalaci dalsích 155 kamer na Praze 13 v hodnotě az 100 milionů Kč. Tento záměr schválilo zastupitelstvo Prahy 13 v prosinci 2011. Podmínkou pro zahájení výběrového řízení na dodavatele je vsak souhlas hlavního města s tím, ze systém bude začleněn do celoměstského kamerového systému a hlavní město Praha bude hradit provozní náklady odhadnuté na téměř 16 milionů Kč ročně.

Vzhledem k tomu, ze rozhodnutí má padnout během března, Zelení, kteří tento záměr dlouhodobě kritizují pro jeho nehospodárnost a nepřipravenost, dnes vyzvali primátora otevřeným dopisem, at záměr nepodpoří.
„Zastupitelský klub Strany zelených a občanů Prahy 13 tento záměr nepodpořil, protoze jsme přesvědčeni, ze by jeho realizace v navrzené podobě a rozsahu byla jen mrháním veřejnými prostředky. Az stomilionová investice má být hrazena z prostředků získaných za prodej bytových jednotek a domníváme se, ze tento jednorázový příjem by mohl být vyuzit smysluplněji,“ uvádí zastupitelka Zuzana Drhová.
Předlozená studie, ani žádný jiný materiál městské části, včetně koncepce rozvoje, neuvádí žádná data o kriminalitě na Praze 13, o jaký typ kriminality se zde nejčastěji jedná, kde jsou riziková místa apod. Jako bezpečnostní problém Prahy 13 se uvádí pouze růst drogové závislosti a gamblerství mezi mladými lidmi na Praze 13. „Logickým krokem by bylo omezení heren na Praze 13, ke kterému však vedení městské části nepřistoupilo. Herny se mají i z důvodu napjatého rozpočtu městské části snižovat v následujících letech pouze o 23%“, dodává Jakub Vaverka, předseda Zelených na Praze 13.
„Zelení požadují komplexní řešení bezpečnosti na Praze 13, které zahrne kromě kamer i další nástroje (omezení heren, posílení městské policie v ulicích, zkvalitnění sociální prevence a nabídky volnočasových aktivit pro děti a mládež), bude založené na důkladných analýzách a následně připravené strategii prevence kriminality,“ upřesňuje Zuzana Drhová.
Dopis SZ na Praze 13 adresovaný primátoru Svobodovi, kde jsou shrnuty argumenty proč kamerový systém nepodpořit – viz níže.
Tisková zpráva Strany zelených na Praze 13 ze dne 29. 2. 2012
Kontakty: Zuzana Drhová 777 230 356, Jakub Vaverka 737 960 593
Fotografie: cs.wikipedia.org, Ildar Sagdejev

Otevřený dopis Strany zelených na Praze 13 primátoru hl. m. Prahy MUDr. B. Svobodovi

Praha 29. 2. 2012


Vážený pane primátore,

obracíme se na Vás ohledně zamýšleného rozšíření kamerového systému na Praze 13. Zastupitelstvo
MČ Praha 13 schválilo dne 7. 12. 2011 záměr vybudovat kamerový systém v hodnotě až 100 milionů
Kč, přičemž návrh předložený zastupitelstvu byl 130 milionů Kč. Podmínkou realizace je zapojení
kamerového systému na Praze 13 do celoměstského kamerového systému s tím, že se hlavní město
Praha bude podílet na provozních nákladech, které jsou dle předložené studie až 16 milionů Kč ročně.

Zastupitelský klub Strany zelených a občanů Prahy 13 tento záměr nepodpořil, protože jsme
přesvědčeni, že by jeho realizace vnavržené podobě a rozsahu byla jen mrháním veřejnými
prostředky. Až stomilionová investice má být hrazena z prostředků získaných za prodej bytových
jednotek a domníváme se, že tento jednorázový příjem by mohl být využit smysluplněji.

Vážený pane primátore, obracíme se na Vás tímto otevřeným dopisem, abychom Vás seznámili
s našimi hlavními výhradami a vyzvali Vás k tomu, abyste tento záměr Prahy 13 nepodpořil.

Naše hlavní výhrady jsou následující:1) Chybí vstupní analýza. Předložená studie, ani žádný jiný materiál MČ (např. koncepce
rozvoje) neuvádí žádná data o kriminalitě na Praze 13 – o jaký typ kriminality se jedná, kde
jsou riziková místa apod. Jako bezpečnostní problém Prahy 13 se uvádí v koncepci rozvoje
městské
části růst drogové závislosti a gamblerství mezi mladými lidmi na Praze 13.
Logickým krokem by bylo omezení heren na Praze 13, ke kterému však vedení městské
části
nepřistoupilo. Herny se mají i zdůvodu napjatého rozpočtu městské části snižovat
v následujících letech pouze o 23%.

2) Chybí základní rozvaha, co se od kamerového systému očekává. Bez základní analýzy
aktuálního stavu a vývojových trendů posledních let nelze rozhodnout, zda a kam kamery
rozmístit. Nelze rozhodnout, zda není efektivnější volit jiné prostředky – terénní programy a
prevenci obecně, včetně vylepšení veřejného osvětlení
či větší přítomnosti městské policie
vulicích. Nelze ani následně měřit účinnost zavedení kamerového systému. Přitom
doporučení odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra uvádí jako základní předpoklad
pro instalaci kamerového systému provedení a následné vyhodnocení bezpečnostní a
„hodnotové“ analýzy.
1

3)  Nezdůvodněný počet a rozmístění kamer: celkem 96 kamer na 6 objektů typu poliklinika
Lípa, hasičská zbrojnice, klub Mlejn. Počet 16 kamer na jeden objekt není ve studii
zdůvodněn. Ani umístění 59 otočných kamer na bytových domech není zdůvodněno. Ve
studii je pouze uvedeno, že se kamera umisťuje na žádost občanů a občanských sdružení
(kterých občanů a kterých sdružení? ).

4)  Neprojednání s veřejností a s vlastníky bytových jednotek v domech, na kterých mají být
kamery instalovány.
Instalace kamer ve veřejném prostoru je vždy potenciálním zásahem do
soukromí obyvatel. Proto se domníváme, že instalace kamer musí být důkladně projednána
s veřejností a zdůvodněna. To se v tomto případě nestalo. Žádný průzkum
či veřejné slyšení,
aby se zjistilo, zda a nakolik místní veřejnosti kamery z hlediska ochrany soukromí vadí
či ne,
proveden nebyl.

5)  Vysoká vstupní investice až 100 mil. Kč a závazek zajistit provozní výdaje. Instalace
kamerového systému a následné provozní náklady mohou odčerpávat finance potřebné na
sociální služby, prevenci kriminality, zajištění úklidu a
čistoty, včetně možnosti posílit
městskou policii v ulicích.
Výdaje na sociální oblast na Praze 13 každoročně klesají
(v roce 2011 klesly o 300 000 Kč) a v roce 2012 jsou výdaje městské části na sociální
služby, oblast protidrogové prevence, příspěvky občanským sdružením
2,4 mil. Kč ročně.
Roční podpora volnočasových aktivit dětí a mládeže je pouhých 350 000 Kč.

6)  Chybí jasně deklarovaná podpora ze strany Městské policie a Policie ČR, které by se na
provozu a zpracování dat měly podílet. Bude potřeba zajistit obsluhu dozorového centra ze
strany policie. Budou přijati noví lidé? Kdo je zaplatí? Nebudou chybět v terénu, kde je už
nyní strážníků nedostatek?

7)  Jedná se o technicky složitý návrh kombinace více systémů, který lze obtížně laiky
kontrolovat
(týká se i zadání a průběhu výběrového řízení). Ve studii jsou zmiňovány možné
další náklady včetně varianty dalšího rozšiřování např. do společných prostor domů v majetku
MČ. Je na místě se obávat, že bez kvalitně zpracovaných vstupních podkladů si Praha
zadělává na další nekonečný projekt Opencard Prahy 13.


Vážený pane primátore,

věříme, že zvážíte všechny uvedené argumenty a přikloníte se ke komplexnímu řešení bezpečnosti na
Praze 13, které zahrne kromě kamer i další nástroje (omezení heren, posílení městské policie v ulicích,
zkvalitnění sociální prevence a nabídky volnočasových aktivit pro děti a mládež), bude založené na
důkladných analýzách a následně připravené strategii prevence kriminality, což je přístup, který na
jednání zastupitelstva dlouhodobě prosazujeme.

 

 
 

Bezpečnostní analýza ukáže na nejzávažnější bezpečnostní problémy v obci, ukáže předměty zájmu a možné cíle útoků pachatelů, ukáže kdo jsou potenciální pachatelé a kdo jejich oběti apod. „Hodnotová“ analýza osvětlí míru pravděpodobnosti vzniku škod na majetku nebo na zdraví osob a na jakou míru je možné snížit pravděpodobnost vzniku těchto škod. Potvrdí-li vyhodnocení analýz účelnost výstavby MKDS, doporučuje odbor prevence kriminality MV následující kroky:_ obrátit se zejména na příslušný územní odbor Policie České republiky, obecní policii, odborníky odboru prevence kriminality,_ na oborové asociace, které zastřešují firmy podnikající v oblasti ochrany majetku a osob pro zpracování zadávacích podmínek pro vyhlášení veřejné soutěže (fundovaný zámysl – stanovení požadavků na systémové, technické a uživatelské řešení MKDS), vyhodnocení technické části jednotlivých nabídkových dokumentů, přejímce MKDS, posouzení technického stavu
již provozované technologie ve vztahu k efektivnosti vynaložených prostředků atd. Více na
http://www.mvcr.cz/clanek/kamerove-systemy.aspx?q=Y2hudW09Mg%3d%3d