13. 10. 2009
V jedné z pozoruhodných scén nového filmu Martina Marečka Auto*Mat uzavře pražský primátor furiantskou sázku. Proti němu stojí lídři stejnojmenné pražské iniciativy, která propaguje dopravní alternativy k automobilům a tématem sporu je tunel Blanka. Pavel Bém se před kamerou vytahuje, že pokud tato gigantická a zároveň mimořádně sporná stavba spolyká víc peněz, než je v plánu (23 miliard v cenách z roku 2007) bude pracovat pro Auto*mat jako dobrovolník.
Ta chvíle ještě nenastala, ale české zkušenosti s předraženými dopravními díly dávají jistotu, že jí neunikneme. A už s předstihem je vhodné přidat prosbu, aby primátor kromě značkování města samolepkami s pozvánkou na příští cyklojízdu za větší prostor pro městské kolaře, začal pomalu promýšlet i zásadnější obrat.
Zlí jazykové někdy tvrdí, že milovníci bicyklů si naivně myslí, že víc kol v ulicích města všechno vyřeší. To je samozřejmě příkré: i pravověrní kolaři uznávají, že pražská spása je především v pootočení poměru aut a hromadné dopravy. A čas zároveň přináší stále další a další zprávy o tom, že dopravní model pro Prahu, vymyšlený ještě za komunistů coby hustá síť velkokapacitních silnic, do budoucna nepůjde udržet.
Aktuálně tlačí na změny potíže, jímž čelí stavba obchvatu okolo Prahy. Dílo se jako obvykle nehorázně prodražuje (podle posledního odhadu schváleného vládou bude stát 71 miliard) a v roce 2010 se navíc kvůli krizi minimálně na dva roky zastaví. Mezitím sílí odpor tisíců obyvatel předměstí, kterým dochází, co to znamená mít za humny hučící obchvat (kromě Suchdola jsou vtaženy do hry třeba Běchovice nebo Dolní Břežany).
Pro rozmáchlé – a bez široké debaty spuštěné – dopravní stavby v centru Prahy je to zásadní zpráva. Stručně řečeno jde o to, že bez funkčního obchvatu Prahy hrozí, že nákladně budované silnice tzv. vnitřního okruhu (jehož součástí je i slavná Blanka), které mají podle magistrátních brožur ulehčit Pražanům život, přivedou do blízkosti historického centra další a další auta.
Magistrát už teď čelí žalobám, že jeho nechuť regulovat po vzoru slušnějších měst automobily v centru neúnosně zhoršuje pražský vzduch. A můžeme si vsadit, že tlak bude pokračovat. Další auta v centru vyvolají další protesty: ve vzduchu je třeba spor o to, že silnice pro desetitisíce aut nelze ve shodě s magistrátem považovat za „místní komunikaci“ a proto potřebuje studii o vlivu na životní prostředí.
Možná už dokonce pomalu nastává čas pro rázné kroky. Co kdyby se všechny miliardové investice do nových silnic uvnitř města (včetně Blanky) zastavily a tak zásadní věc, jako dopravní řešení pro českou metropoli by město konečně pořádně probralo se svými sousedy? Včetně možnosti, že dvacetimiliardová Blanka je coby relikt dopravního třeštění z 80. let neúnosná a bude lepší ji zastavit a tunel proměnit v něco smysluplnějšího (třeba v podzemní sklady tolik potřebné národní knihovny).
Tohle by dnes na magistrátě nepodepsali ani zelení. To ale neznamená, že část obyvatel města takhle neuvažuje. A v závěsu se můžeme bavit o tom, jak lze za ušetřené peníze zlepšit pražskou hromadnou dopravu. Už teď je na slušné úrovni. Zatím je to ale pořád málo na to, aby „přetáhla“ další kus z třetiny Pražanů, kteří dosud denně přísahají na osobní auto.
Autor: Martin Kontra
Zdroj: Respekt.cz 13.10.2009