7. 10. 2009
V říjnu 2008 Nejvyšší správní soud zrušil tzv. „změnu 1000“ pražského územního plánu a vrátil tak jeho podobu do roku 1999.(1) Po necelém roce Magistrát hlavního města dokončil opakované projednání změny 1000, která by po schválení Radou města měla být 22. 10. 2009 předložena Zastupitelstvu HMP. A opakuje stejné chyby, kvůli kterým byla změna zrušena.
Tisková zpráva Klubu zastupitelů SZ v ZHMP ze 7. října 2009
Zastupitelé nemají možnost se včas seznámit se vznesenými připomínkami ke změně 1000 a s jejich vypořádáním. Na jediný výbor územního rozvoje, kde se vypořádání připomínek mělo projednávat, nebyly dodány podkladové materiály. Stejně tak se město brání posouzení vlivů na životní prostředí (SEA), přestože dochází přijetím změny 1000 ke změnám funkčního využití ploch.
Změnu 1000 provází neshody ohledně trasování severozápadní části Pražského okruhu (Ruzyně – Suchdol –Březiněves) a výstavby nové vzletové dráhy na letišti Ruzyně (která je nyní řešena formou celoměstsky významné změny). Oproti roku 1999 není Pražský okruh pouze expresní komunikací kolem Prahy, ale je také součástí transevropské dálniční sítě TEN-T s významně větší kapacitou (100 000 aut denně) a významným podílem tranzitní nákladní dopravy (až 23%). Tomu odpovídají změny a rozšíření původního projektu a z toho také vyplývají požadavky na posouzení vlivů na životní prostředí.
Výsledkem tohoto chybného postupu může být situace, že vnitřní městský okruh, jehož součástí je i tunel Blanka a navazující stavby, bude dokončen dříve než okruh okolo Prahy. Prahou se tak povalí auta, která měla jezdit po vnějším okruhu.
Zuzana Drhová, zastupitelka hl. m. Prahy a členka výboru územního rozvoje k tomu řekla: „Praha potřebuje urychleně řešit výstavbu Pražského okruhu. Tím, že se brání posoudit změnu 1000 z hlediska vlivů na životní prostředí, riskuje její opětovné zrušení. Je načase otevřít diskusi o trase Pražského okruhu v severozápadní části města, včetně varianty Ss vedené mimo obytnou zástavbu.“
_________
(1) Rozsudek NSS č. j. 9 Ao 2/2008-62 ze dne 30.10.2008
Příloha: Z odůvodnění Nejvyššího správního soudu
· V návrhu byla změna Z1000/00 označena jako revize ÚP s cílem formálních změn a zpřehlednění územního plánu. Vyhlášené opatření ale obsahovalo změny funkčního využití ploch, které nebyly řádně projednány.
· Zastupitelstvo HMP se neřádně vypořádalo se všemi podanými připomínkami a námitkami a nerozhodlo o všech.
· Nebyly respektovány připomínky a stanoviska dotčených orgánů a nadřízeného orgánu územního plánování.
· Nebylo provedeno posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (SEA).
· Nebyly posouzeny synergické a kumulativní vlivy na životní prostředí obou dopravních záměrů – zejména na území Suchdola.
· Záměry rozšíření letiště a umístění silničního okruhu do zastavěného území by způsobily nadlimitní hlukovou zátěž ve stávající zástavbě.