15. 5. 2009

Pražská plynárenská, a. s. otevřela v areálu společnosti Pražské služby, a. s. v Praze 9 svou třetí plnicí stanici stlačeného zemního plynu (CNG), která je svým výkonem největší v České republice a třetí největší ve střední Evropě (po Linci a Bratislavě).

Petr ŠtěpánekStanice s třemi výdejními stojany a nonstop provozem je určena pro komunální vozidla Pražských služeb, další pražské společnosti svážející odpad, ale i pro veřejnost. Slavnostního otevření nové plnící stanice se dnes za hlavní město Prahu zúčastnil radní pro oblast životního prostředí Petr Štěpánek.

Slavnostní přestřižení pásky„Nová stanice na plyn otvírá další možnosti ve využití CNG v pražské dopravě. Je přístupná i veřejnosti a umožňuje ekologicky smýšlejícím řidičům jezdit v Praze autem na CNG. Auta na plyn znečišťují ovzduší ve velkoměstě méně než auta na benzinový či naftový pohon,“ řekl při příležitosti otevření nové plnicí stanice stlačeného zemního plynu radní Petr Štěpánek.

Pražská plynárenská dosud provozovala dvě plnicí stanice – ve svém areálu v Praze 4-Michli, kterou loni rozšířila, a u čerpací stanice Shell v Praze 10-Zahradním Městě. Brzy otevře další dvě stanice – v Evropské ulici v Praze 6-Liboci a v Modřanské ulici v Praze 4-Hodkovičkách.

Plnění svozového vozidla plynem CNGPražské služby plánují na základě rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy postupný převod naftových vozidel na CNG. Cílem je převést asi 50 aut na svoz komunálního odpadu, vozů samosběrného metení a vozidel silničního značení na zemní plyn. V současné době mají Pražské služby 16 CNG vozidel, letos plánují pořízení dalších pěti. I další pražské společnosti svážející komunální odpad už CNG nákladní automobily zakoupily (.A.S.A., AVE), nebo v nejbližší době zakoupí (Komwag, Ipodec).

Nová stanice v areálu Pražských služeb je napojena na stávající středotlaký plynovod o tlaku 100 kPa. Její denní výkon 3300 kg CNG umožňuje plnit až 50 nákladních vozidel (à 60 kg), 300 kg CNG je k dispozici veřejnosti. Výstupní tlak do CNG lahví je 250 barů, plnicí tlak CNG do vozidel 200 barů. Používané kompresory jsou „oil free“, tedy nemazané, čímž jsou vyloučeny možné komplikace s výskytem oleje v plynu.

Dva výdejní stojany jsou vybaveny koncovkou NGV2 (průtok 50 kg CNG/min.), plnění nákladního vozidla proběhne do tří minut. Jeden výdejní stojan je vybaven koncovkou NGV1 (průtok 15 kg/min.). Plnění vozidel je samoobslužné, osobní vůz lze naplnit velmi rychle, přibližně za tři minuty. Při placení se zákazníkům nabízí několik možností – platební kartou (VISA, MasterCard), kartou CNGCard systému nebo hotově.

Výstavba CNG stanic v České republice je plánována jak plynárenskými společnostmi, tak soukromými subjekty. Do roku 2013 by na území ČR mělo být více než sto plniček.

Zdroj: Tiskový servis MHMP 13.5.2009