3. 11. 2008

Klub zastupitelů hlavního města Prahy za Stranu zelených vítá rozhodnutí soudu, který zrušil v celém rozsahu opatření obecné povahy č. 1/2008, kterým byla vyhlášena změna Z1000/00 Územního plánu Prahy.

Zastupitelé SZ v hl. m. PrazeZastupitelé Strany zelených byli v červnu 2008 jediní, kdo tuto změnu nepodpořili. Zrušená změna, která plošně měnila  původní územní plán, obsahovala mj. vymezení staveb, které jsou součástí Pražského (silničního) okruhu v úseku Ruzyně – Březiněves a dále rozšíření letiště Ruzyně o paralelní vzletovou a přistávací dráhu. Obě tyto stavby zelení považují za škodlivé pro město a jeho obyvatele.

Předsedkyně klubu Strany zelených Petra Kolínská k tomu uvedla: „Při projednávání příštích změn územního plánu již vedení města nebude moct přehlížet námitky a zájmy dotčené veřejnosti. Budeme připraveni připomenout tento precedens pokaždé, když budou názory odborníků i veřejnosti brány na lehkou váhu a když se navrhovatel bude spoléhat jen na svou nadpoloviční většinu v zastupitelstvu.“

Zastupitelka Zuzana Drhová rozsudek komentovala slovy: „Praha v nejbližších letech připravuje zcela nový územní plán pro celé území hlavního města. Věřím, že si zodpovědní politici vezmou z rozsudku Nejvyššího správního soudu ponaučení a nebudou kritizované chyby opakovat. Územní plán má být společenskou dohodou mezi vedením města a občany o uspořádání a využívání území. Má mít dlouhodobou platnost a z toho důvodu je nutné do jeho přípravy zapojit co nejširší veřejnost.“

Při projednávání návrhu změny 1000 v Zastupitelstvu hlavního města v červnu 2008  k tomu zastupitelka Zuzana Drhová uvedla: „Změně 1000 se obecně vytýkala  velká nepřehlednost a nedohledatelnost změn, ke kterým dochází, (…) Mohu upozornit na některé změny, které změna 1000 zanáší a s nimiž nelze souhlasit. Zmíním pouze jednu změnu – 939/05, která se týká nové letové dráhy na Letišti Praha-Ruzyně, kterou tato změna potvrzuje, přestože jde o velmi problematickou věc, kdy byla tato změna schválena ZHMP navzdory výhradám přilehlých městských částí. Toto rozhodnutí také v r. 2006 zpochybnil Nejvyšší správní soud, který toto rozhodnutí zrušil, protože nebyly dostatečně vzaty v úvahu námitky fyzických i právnických osob, které budou dotčeny výstavbou této dráhy, a to zejména hlukem.
Z toto pohledu je důležité, že tato změna 1000 nebyla posuzována z hlediska dopadu na životní prostředí, což podle platného zákona by měla být. To jsou základní námitky, proč tuto změnu nepodpoříme.“

Příloha: Z odůvodnění Nejvyššího správního soudu

· V návrhu byla změna Z1000/00 označena jako revize ÚP s cílem formálních změn a zpřehlednění územního plánu. Vyhlášené opatření ale obsahovalo změny funkčního využití ploch, které nebyly řádně projednány.
· Zastupitelstvo HMP se neřádně vypořádalo se všemi podanými připomínkami a námitkami a nerozhodlo o všech.
· Nebyly respektovány připomínky a stanoviska dotčených orgánů a nadřízeného orgánu územního plánování.
· Nebylo provedeno posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (SEA).
· Nebyly posouzeny synergické a kumulativní vlivy na životní prostředí obou dopravních záměrů – zejména na území Suchdola.
· Záměry rozšíření letiště a umístění silničního okruhu do zastavěného území by způsobily nadlimitní hlukovou zátěž ve stávající zástavbě.

V Praze 3.11.2008