17. 10. 2008
Na jejich opravu by bylo zapotřebí několik miliard korun. Koleje ničí i nové typy tramvají
Projíždět pod Vyšehradským tunelem tramvají je pro Pražany svým způsobem tragédie. Tramvaj v tomto úseku jezdí pouze desetikilometrovou rychlostí. neutěšený stav kolejí tu totiž vyšší rychlost nedovolí.
Podle pražských zastupitelů z výboru pro dopravu je v havarijním stavu třetina všech tramvajových tratí v hlavní městě.
„Je nutné zrekonstruovat současná kolejová tělesa. Ve špatném stavu jsou proto, že byla konstruována pro jiný typ vozidel. Například nová tramvaj T14 Porsche je mnohem těžší než ostatní tramvaje, proto dochází k poškození,“ vysvětlil Deníku Antonín Weinert (ČSSD), člen zastupitelského výboru pro dopravu.
Opravy kolejí vyjdou na miliardy
Místopředseda výboru Karel Březina (ČSSD) dodal, že investice do opravy kolejových těles by stála několik miliard korun. „Ze 127 tratí je v kritickém stavu 39,“ vypočítal Březina.
Oprava kolejí procházejících Vyšehradským tunelem byla naplánovaná už na léto. Městští radní ji ale dva dny před zahájením odložili.
„Báli se, že plánované objížďky dostatečně nenahradí provoz na nábřeží,“ zdůvodnil rozhodnutí Ondřej Pečený, mluvčí dopravního podniku. Podle Pečeného ale patří rekonstrukce kolejového tělesa ve Vyšehradském tunelu k těm, které se rozhodně provést musejí.
„Tramvaje jezdí tak, aby co nejméně zatěžovaly těleso. Rozhodně ale nechceme situaci nechat dojít tak daleko, že by provoz mohla zakázat Drážní inspekce,“ nastínil ten nejhorší scénář Pečený.
Pod Vyšehradem snad v listopadu
Podle Davida Vodrážky (ODS), předsedy dopravního výboru, je rekonstrukce naplánovaná na listopad.
„Z dopravního hlediska je to ta nejméně vhodná doba. Ale vše je už přichystáno, včetně přeložek plynového potrubí. Teď záleží na tom, jak záměr přijmou radní,“ sdělil Deníku Vodrážka.
Na nové tratě nejsou peníze
David Dohnal z investičního odboru dopravního podniku představil na včerejším zastupitelstvu plány na výstavbu nových tratí. Podle zastupitelů hlavního města je ale nutné, aby souběžné probíhala výstavba nových a rekonstrukce stávajících tratí.
„Za osm let Praha postavila pouze pět kilometrů nových tramvajových tratí. Město nyní staví okruh. Těžko bude mít příští rok pro tramvaje víc peněz než mělo letošní rok,“ pochybuje Petra Kolínská (SZ).
V podobném havarijním stavu, v jakém jsou koleje protínající Vyšehradský tunel, je také trať na Libeňském mostě, v Olšanské a Vinohradské ulici a rovněž například na Těšnově. Výčet ale zdaleka není úplný.
***
Tratě, které by si zasloužily opravu
Olšanská, Těšnov, Milady Horákové, Seifertova, Táboritská, Modřanská, Myslíkova, Vinohradská, Bělohorská, Libeňský most, Poděbradská, Dělnická
Autor: Jitka Eisenhammerová
Zdroj: Pražský deník 17.10.2008