3. 12. 2020

“Pokuty od Dopravního podniku jsou jedním z nejčastějších zdrojů exekucí v Praze. Lidé v hmotné nouzi, mnohdy rodiče s dětmi, jsou zpravidla exekucemi již zatíženi a aby se z nich mohli dostat, přežili a mohli fungovat, potřebují se po městě moct pohybovat” popisuje dvojitý problém Vít Masare, spolupředseda Zelených v Praze na základě zkušeností z terénní sociální práce.

 

Administrace pokut u lidí s minimálními či nulovými příjmy, od kterých je ani není prakticky možné vymoci, navíc přináší Dopravnímu podniku neúměrné náklady. 

 

“Již dnes mají v Praze nárok na slevu lidé v hmotné nouzi nad 60 let. Rozšíření této slevy bez ohledu na věk by mělo jednoznačně kladný efekt, aniž by bylo nutné vymýšlet zásadní systémové inovace. Takové slevy jsou ve vyspělých evropských městech standardem,” dodává Bára Truksová, spolupředsedkyně pražských Zelených.

 

Pro nejzranitelnější je dnes téměř nemožné dosáhnout na nejlevnější možnost pořízení jízdného, v podobě ročního předplatného ve výši 3 650 Kč. Toto jízdné za deset korun denně Zelení prosadili v minulém volebním období. Cestování po Praze MHD je tak dnes jedno z nejdostupnějších v Evropě. Pro část nejchudších lidí je však paradoxně mnohem dražší než pro lidi, kteří v hmotné nouzi nejsou, neboť si nemohou dovolit zaplatit naráz 3650 Kč a mít tak jízdné za cenu 10 Kč za den, jako alternativa je pro ně jednorázové jízdné 24 Kč za jízdu. 

 

V praxi tak část nejchudších jezdí denně načerno a hromadí se jim pokuty, které se následně proměňují v jeden z nejčastějších zdrojů exekucí. V Praze je exekucemi zatíženo cca 82 000 lidí, jejich příbuzné nepočítaje.

 

“Primátor chtěl před volbami přibližovat Prahu Paříži, Vídni nebo Barceloně. Ve všech těchto městech je obdobná sleva standardem. V Paříži činí sleva pro lidi na dávkách dokonce 75 % a lidé v hmotné nouzi, jezdí zdarma. Ve Vídni, v Barceloně nebo v německých městech činí sleva 50 % a je spojena s obdobnými slevami do dalších volnočasových, kulturních a vzdělávacích institucí. Praha by tato města měla následovat,” dodává Masare.
 
Kontakt:
 
Vít Masare