17. 12. 2009
Klub zastupitelů Strany zelených považuje v souvislosti s rozkrýváním série pochybení při realizaci projektu Opencard za stěžejní, aby došlo k systémovým změnám a opatřením, které zabrání v budoucnosti podobných finančním i věcným škodám.
Tisková zpráva Klubu zastupitelů Strany zelených v ZHMP ze 17.12.2009
Klub zastupitelů Strany zelených považuje v souvislosti s rozkrýváním série pochybení při realizaci projektu Opencard za stěžejní, aby došlo k systémovým změnám a opatřením, které zabrání v budoucnosti podobných finančním i věcným škodám.
Zastupitelé SZ proto budou při projednávání kauzy ve výborech, radě hl. m. Prahy a ve speciálně ustavené komisi navrhovat následující opatření:
1) přijmout Protikorupční strategie, která mj. řeší problematiku uzavírání nevýhodných smluv a netransparentních veřejných zakázek a požaduje větší nezávislost interní kontroly – úplné znění návrhu Protikorupční strategie.
2) přijmout pravidlo, které znemožní městu a všem jeho podřízeným subjektům uzavírat smlouvy s obchodními společnostmi, které mají akcie na majitele, tj. anonymní vlastníky (1)
3) nastavit takový systém vnitřní kontroly uvniř MHMP a ZHMP, aby se nemohla opakovat situace, kdy je zjevně porušeno usnesení zastupitelstva hlavního města Prahy, aniž by si toho kontrolní orgány města všimly. Usnesení ZHMP (2), kterým realizace projektu v květnu 2006 odstartovala, totiž jasně stanovila, že hned na začátku je potřeba vyhledat strategického partnera a identifikovat rizika celého projektu. Tato část usnesení se však nikdy nerealizovala.
4) pro další rozvoj funkcionalit Opencard považujeme za stěžejní kvalitní analýzu toho, jak fungují obdobné karty ve velkých zahraničních městech, zejména pak s důrazem na to, jaký subjekt je provozuje, jakým způsobem je zapojena veřejná správa, jaké jsou náklady na provoz a rozvíjení a kdo je hradí.
Poznámky:
(1) „Co vlastně znamená vydání akcií na majitele? Jestliže byla akcie na majitele vydána v listinné podobě, vykonává práva s ní spojená ten, kdo ji předloží. Listinné akcie jsou volně převoditelné pouhým odevzdáním další osobě. Práva z nich uplatňuje ten, kdo je jejich držitelem. Takový převod není bývalý ani nový vlastník povinen sdělit společnosti.
Z pohledu akciové společnosti jsou proto majitelé těchto akcií anonymní. Firmě nemusí být známo, kdo jimi momentálně disponuje, a nemá ani možnost jejich převody sledovat či ovlivňovat. Do jisté míry nezpochybnitelná anonymita vlastníka listinné akcie na majitele je ale bohužel často využívána k účelovému zakládání anonymních akciových společností, a to jak v České republice, tak v takzvaných daňových rájích.“
(citováno z http://ekonom.ihned.cz/c1-37930020-vyhlasme-stop-anonymite)
(2) Usnesení číslo 38/06 ze dne 25. 5. 2006 k návrhu na realizaci Pražského centra kartových služeb
Zastupitelstvo hlavního města Prahy
I. schvaluje
úpravu rozpočtu HMP na rok 2006 – zvýšení rozpočtu OHS MHMP pro INF MHMP v kapitole 0940, odd.§ 6171 o 165 mil. Kč, z toho 49,1 mil. Kč na běžné výdaje a 115,9 mil. Kč na výdaje kapitálové na vrub kapitoly 1016 odd. § 6409 – neúčelová rezerva dle přílohy č. 1 tohoto usnesení přičemž za hlavní cíl využití prostředků z rozpočtu roku 06 je přesná definice projektu a vyhledání strategického partnera pro realizaci a pokrytí rizik uvažovaného projektu
II. ukládá
1. Radě HMP zajistit realizaci bodu I. tohoto usnesení