15. 2. 2018

Zelení podporují pestrost nabídky v možnostech městské mobility, neboť snižuje potřebu vlastnit auto a částečně tak omezuje prostorové nároky vlastnictví auta.

Zelení podporují principy sdílené ekonomiky, které mají v případě dobrého legislativního podchycení potenciál pro růst ekonomiky a zaměstnanosti. Podle posledního stanoviska Evropského soudního dvora jsou však UBER a další platformy taxislužbou.

Společnost UBER a Taxify těží v konkrétních podmínkách Prahy z obecně špatné pověsti taxislužeb. Politika společnosti UBER často vychází ze snahy maximálně těžit v novém prostředí do doby nástupu regulačních nástrojů.

Aktuální problémy s UBER a TAXIFY v Praze

Společnosti UBER a TAXIFY fungují za hranou zákona, neboť již Evropský soudní dvůr potvrdil, že nejedná o spolujízdu, ale o taxislužbu. Magistrát prování pravidelné kontroly a v některých případech může dočasně zabavit auto, což se děje. Společnosti UBER a TAXIFY mají operativní systém, jak rychle vyplácet kauci za zadržené auta a řidiči se po provedené kontrole velmi rychle vracejí do provozu.

Častým současným problémem řidičů UBER a TAXIFY je nulová schopnost orientace po městě a poměrně často obtížná možnost domluvy v českém jazyce. Na druhou stranou je důležitým bonusem řešení objednávky taxislužby přes aplikaci ten fakt, že takto mohou pracovat i osoby např. osoby hluchoněmé.

Působení UBER a TAXIFY v Praze demonstruje propastný nepoměr mezi povinnostmi běžné taxislužby s UBER/TAXIFY. Problémem je také neexistence pojištění osob vezených řidičem této taxislužby           

Návrh dalších kroků

Zelení prosazují model takového právního prostředí, které bude umožňovat bezproblémové fungování všech druhů taxislužby a to za zcela jasných, transparentních a férových podmínek.

  • je nutná novelizace zákona o silniční dopravě,
  • je nutné urychlit schválení účinné legislativy ke sdílení ekonomice, která vyjasní i daňové otázky, UBER i Taxify musí platit daň ze zisků vytvořených v ČR  
  • navrhujeme uzavřít memorandum s UBER a TAXIFY o minimálních požadavcích do schválení příslušné legislativy (např. pojištění cestujících, emisní třída vozů apod.)
  • najít možnosti pro snížení byrokratické zátěže standardní taxislužby
  • je nutné najít možnosti pro zapojení také neprofesionálů bez neadekvátní byrokratické zátěže