26. 10. 2009

Město schválilo takzvanou změnu Z1000, která potvrzuje plánovanou trasu Pražského okruhu. Suchdolští se znovu chystají k soudu.

Městská část Praha Suchdol versus magistrát. Boj těchto dvou stran o vedení silničního obchvatu známého jako Pražský okruh zřejmě hned tak neskončí. V tuto chvíli má navrch magistrát, který chce vést okruh v takzvané jižní variantě, kterou považuje za jedinou realizovatelnou. Pražští zastupitelé totiž na posledním jednání schválili dokument, který fakticky umožňuje vést stavbu přes Suchdol. Jedná se o takzvanou změnu Z1000.

Suchdolští bojují proti jižní variantě už deset let a navrhují vedení okruhu ve variantě severní, která by oblast obydlené městské části nezasáhla. Jenže podle města už stav příprav pokročil tak daleko, že není možné uvažovat o jiných možnostech, protože by to stavbu Pražského okruhu zpozdilo o několik let. Navíc ani jižní varianta prý obyvatelům Suchdola život zásadním způsobem nezmění.

Patnáctidenní lhůta

„Rozhodnutí zastupitelstva znamená, že je schválená změna v územním plánu, která výstavbu okruhu umožní. Nyní je zde lhůta patnácti dnů, kdy bude rozhodnutí viset na úřední desce a je možné podávat námitky. Pak dokument podepíše vedení města a změna bude dokončena,“ řekl radní pro oblast územního rozvoje Martin Langmajer (ODS).

Petra KolínskáZajímavé je, že změnu Z1000 už Suchdolští napadli v minulosti a u Nejvyššího správního soudu uspěli. Proto nyní plánují další žalobu. „Soud už jednou rozhodl a změnu zrušil. I proto trváme na tom, aby bylo vše znovu přezkoumáno, a aby byl okruh přes Suchdol veden jinudy,“ požaduje zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

„Rozhodnutí města jsme očekávali a i tentokrát podáme žalobu. Podle nás magistrát postupuje v rozporu s rozvojovou politikou Prahy. Projednání této změny navíc nerespektuje rozsudek Nejvyššího správního soudu,“ řekl starosta Suchdola Petr Hejl. Podle něj bude výstavba přes Suchdol znamenat zvýšení limitu hluku a exhalací u desítek domů. Podle radního Langmajera Praha odstranila všechny připomínky soudu a materiál byl podle požadavků přepracován.

Změna 1000 neřeší jen Pražský obchvat, ale aktualizuje i jiná místa v územním plánu a upřesňuje trasy dalších významných komunikací, například Městský okruh, Vysočanskou radiálu či obchvat kolem Zličína. Naopak projednávání jiných plánovaných akcí město minulý týden oficiálně přerušilo. Jedná se například o projekty přestavby smíchovského nádraží, nákladového nádraží Žižkov či Masarykova nádraží. „Důvodem je ekonomická krize, nebo neshody s městskými částmi či urbanisty,“ uvedl Langmajer s tím, že až se vše vyjasní, budou tyto projekty opět zařazeny do projednávání.

Na jednání zastupitelů se minulý týden naplno rozhořel další spor. Tentokrát se jedná o území Roztyl. Zastupitelé projekt Velké Roztyly poslali do dalšího kola i přes odpor části místních obyvatel. Jedná se o rozsáhlou změnu územního plánu v širokém okolí metra Roztyly. Tato lokalita má být využita pro zástavbu obchodních, administrativních a obytných prostor. Jedná se o území sahající od okraje sídliště ulice Gregorova až po dálnici D1 s centrem v místě stanice metra Roztyly.

„Jsem si jist, že už dnes nabízí toto území dostatečný prostor pro investory, takže není třeba je navyšovat,“ sdělil David Štěrbáček z občanského sdružení Zelené Roztyly. Starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský (ODS) si ale myslí něco jiného. „Chceme, aby případná výstavba probíhala řízeně. Stojíme na nevyužitém prostoru, pod námi je skládka. Tohle je nejznečištěnější místo Prahy 11,“ připomněl už dříve.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 26.10.2009